آیا تا به حال به اختلال استرس بعد از سانحه (PTSD) دچار شده اید؟نوشته شده توسط در تاریخ بهمن 13, 1399

آیا تا به حال به اختلال استرس بعد از سانحه (PTSD) دچار شده اید؟

در میان انواع اختلالات روحی که ممکن است برای هر انسانی رخ بدهد، ابتلا به استرس، یکی از رایج ترین و البیته بدترین نوع ناهنجاری های روانی است. استرس، شرایط را برای ابتلا به انواع دیگر مشکلات روحی همانند ترس، افسردگی و… فراهم خواهد کرد. استرس و اضطراب تحت تاثیر عوامل و در موقعیت های مختلف بروز می کند. شاید شما در میان دوستان و یا آشنایان خود کسی را می شناسید که بعد از یک حادثه تلخ همانند تصادف، تجاوز، بلایای طبیعی و… دچار استرس شده اند. به این نوع اختلال، اختلال استرس بعد از سانحه گفته می شود.

علت اختلال‌استرس بعد از سانحه

قبل از هر چیز لازم است بدانیم چرا به این مشکل مبتلا می شویم. همانگونه که از اسم اختلال استرس بعد از سانحه مشخص است، این ناهنجاری روحی بعد از یک سانحه غم بار رخ خواهد داد. لذا عواملی زیر در بروز ان نقش دارند:

– بخشی از اختلال استرس، به صورت ارثی از خانواده ها به نسل بعد منتقل می شود. چنین فرزندانی، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به استرس بعد از یک اتفاق خواهند بود.

– همانگونه که گفته شد کسانی که تجربه تلخی در زندگی دارند، از نظر روحی ضعیف شده و دچار استرس خواهند شد.

– البته اینکه ما چه اندازه بتوانیم با یک سانحه کنار آمده و سریعا به حالت عادی زندگی برگردیم، به قدرت روحی خودمان بستگی دارد. به این معنا خصوصیات اخلاقی ما و میزان انعطاف پذیری، بر روی استقامت در برابر شرایط سخت تاثیر می گذارد.

– زمانی که دچار سانحه ای تلخ می شویم، شوک عصبی وارد شده منجر به تغییرات هورمونی در بدن می گردد که این مسئله منجر به استرس بعد از سانحه خواهد شد.

– وقتی کسی دچار سانحه ای می شود، نیاز به حمایت روحی از جانب خانواده و دوستان خواهد داشت. بی توجهی به چنین فردی، استرس را در وجود او تشدید خواهد کرد.

– اگر در گذشته، تجربه سانحه ای را داشته اید، روحیه شما ضعیف شده و امکان دارد در اتفاقات بعدی دچار استرس شوید.

– مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بعد از وقوع حوادث دردناک، استرس را افزایش می دهد. اما متاسفانه برخی از افراد که دچار اختلال استرس بعد از سانحه می شوند برای رهایی از این حالت و کسب آرامش موقتی، به سراغ مواد مخدر می روند در حالی که نمی دانند با اینکار، روح خود را آسیب پذیرتر خواهند کرد.

علت اختلال‌استرس بعد از سانحهعلائم اختلال استرس بعد از سانحه

دقت داشته باشید که علائم اختلال استرس بعد از سانحه الزاما بلافاصله بعد از اتفاق شروع نمی شود بلکه ممکن است هفته بعد شما اولین علائم را رویت کنید. در صورتی که نشانه های زیر را در فرد مشاهده کردید، زنگ خطر ابتلا به اختلال استرس بعد از سانحه به صدا درآمده است:

– آن حادثه تلخ، به صورت مکرر در ذهن فرد مرور شده و یادآوری آن بسیار آزاردهنده است.

– با توجه به اینکه مرور این خاطرات تلخ، فرد را اذیت می کند لذا سعی می کند از هر گونه شرایطی که باعث یادآوری می گردد، دوری کند. برای مثال منزوی می شود و یا اینکه از رفتن به مکان های مشابه یا جایی که حادثه رخ داده، خودداری می کند.

– بدبینی، افکار منفی، عصبانیت و احساس گناه، از دیگر نشانه های اختلال استرس بعد از سانحه است.

علائم اختلال‌استرس بعد از سانحه

– چنین فردی نمی تواند بر روی امور کاری خود تمرکز داشته باشد.

– به مرور زمان شاهد رفتارهای پرخطر همانند رانندگی با سرعت بالا و خودکشی خواهید بود.

– اختلال استرس بعد از سانحه منجر به اختلال خواب نیز می گردد. توجه کنید آیا فرد می تواند به راحتی استراحت کند؟ آیا کابوس های شبانه به سراغ او آمده اند؟

– جالب است بدانید فرد مبتلا به این اختلال تمایلی برای صحبت کردن در مورد حادثه ندارد و همین موضوع، کار را برای مشاورین سخت خواهد کرد چون باید با ترفند، فرد با حرف بیاورند.

– به دنبال این اختلال، ترس نیز بروز می کند. این فرد حتی از تنها ماندن نیز می ترسد. همیشه فکر می کند قرار است یک اتفاق بسیار تلخ برای او رخ بدهد.

درمان اختلال استرس بعد از سانحه در کلینیک رویا

استرس همانند سمی در بدن عمل می کند که به تدریج روح انسان را ضعیف کرده و از سویی دیگر به دلیل تغییرات شیمیایی که در بدن ایجاد می کند، منجر به مشکلات و بیماری های جسمی خواهد شد. فردی که به استرس بعد از سانحه دچار شده است، از یک سو اضطراب و نگرانی او را رنج داده و از سویی دیگر خاطرات تلخ ناشی از ان حادثه، در تمامی لحظه ها با او همراه هستند. در واقع چنین فردی آرامش روانی خود را از دست می دهد. زندگی کردن با این دسته از افراد واقعا سخت است. لذا قبل از اینکه شرایط سخت شده و این استرس در وجود او ریشه دار گردد، باید درمان را آغاز نمود.

درمان اختلال استرس بعد از سانحه در کلینیک رویااز دیگر خدمات کلینیک روانشناسی در غرب تهران (کلینیک رویا در اکباتان)، کمک به افرادی است که دچار اختلال استرس بعد از سانحه شده اند. در اولین قدم ابتدا لازم است سطح اختلال در فرد تشخیص داده شود. شما می توانید علائم این ناهنجاری را از طریق مشاوره غیر حضوری و یا خدمات آنلاین، برای مشاورین ما مطرح کنید. در صورتی که وجود اختلال استرس بعد از سانحه تایید گردد، جلسات درمان آغاز می گردد. روان درمانی، شروع می شود. اگر درمان را سریع تر شروع کنید، با روان درمانی و رفتار درمانی، مسئله حل خواهد شد. اما ممکن است به درمان دارویی نیز نیاز باشد. در این صورت باید در ادامه درمان، تحت نظر روانپزشک نیز قرار گیرید. داروها باید طبق درمان مصرف گردد.

درمان اختلالات روانشناختیدرمان اختلالات هیجانیروانپزشکیروانکاوی