اختلال وسواس فکری عملی (OCD) چیست؟نوشته شده توسط در تاریخ شهریور 14, 1400

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) چیست؟

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یک بیماری روانی است که با وسواس و اجبار مشخص می شود و زندگی روزمره را مختل می کند. OCD قبلاً به عنوان یک اختلال اضطرابی طبقه بندی می شد زیرا افراد مبتلا به این بیماری روانی اغلب در نتیجه افکار وسواسی دچار اضطراب شدید می شوند. آنها همچنین ممکن است در تلاش برای کاهش اضطراب ناشی از وسواس، به انجام برخی کارهای خاص بپردازند.

در جدیدترین نسخه کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) ، اختلال وسواس فکری عملی به کلاس اختلالات خود “اختلالات وسواسی- جبری و مرتبط” منتقل شد. شرایط مرتبط با کلاس شامل اختلال بدشکلی بدن، اختلال احتکار و تریکوتیلومانیا است.

علائم اختلال وسواس فکری عملی

علائم اختلال وسواس فکری عملی معمولاً به تدریج ظاهر می شود و در صورت عدم درمان می تواند طولانی مدت باشد. افراد مبتلا به OCD ممکن است علائم وسواس، اجبار یا هر دو را تجربه کنند. چنین علائمی در بسیاری از زمینه های زندگی از جمله مدرسه ، کار ، روابط و عملکرد عادی روزانه اختلال ایجاد می کند.

وسواس

وسواس افکار، تصاویر یا ایده هایی هستند که از بین نمی روند، ناخواسته هستند و بسیار ناراحت کننده یا نگران کننده هستند (“اگر من به بیماری کشنده مبتلا شوم؟” یا “اگر به کسی صدمه بزنم؟”).

علائم اختلال وسواس فکری عملی

برخی از علائم رایج وسواس عبارتند از:

• افکار تهاجمی در مورد دیگران یا خود شخص
  • نیاز به داشتن همه چیز در یک نظم خاص
  • ترس از میکروب
  • افکار ناخواسته درباره موضوعات ممنوعه یا ممنوع مانند رابطه جنسی ، مذهب یا آسیب رساندن به دیگران

اجبارها

اجبارها رفتارهایی هستند که برای رفع اضطراب باید بارها و بارها انجام شوند. اجبارها اغلب به وسواس مربوط می شوند. به عنوان مثال، اگر وسواس زیادی برای آلوده شدن دارید، ممکن است احساس کنید مجبور هستید مکرراً دستان خود را بشویید. در هر صورت، همیشه صادق نخواهد بود.

برخی از اجبارهای رایج عبارتند از:

• بارها و بارها شمارش اشیاء
  • شستشو یا نظافت بیش از حد
  • نظم دادن به چیزها به روش خاص یا متقارن
  • بررسی مکرر (مانند بررسی قفل بودن در یا خاموش بودن اجاق)

تشخیص اختلال وسواس فکری عملی

مهم است که بدانیم همه عادات یا رفتارهای تکراری مترادف اجبار نیستند. هرکسی افکار مکرر دارد یا هر از گاهی درگیر بررسی مجدد چیزها می شود. به منظور تشخیص اختلال وسواس فکری عملی، تجربه آنها با موارد زیر مشخص می شود:

• ناتوانی در کنترل افکار یا رفتارهای خود، حتی وقتی تشخیص دهند که افراطی یا غیرمنطقی هستند
  • یک ساعت یا بیشتر در روز صرف این وسواس ها و اجبارها کنید
  • تجربه مشکلات و اختلالات قابل توجهی در زندگی روزمره به دلیل این افکار و رفتارها

عدم لذت بردن از افکار یا رفتارها، اما انجام رفتارهای اجباری ممکن است به طور خلاصه از اضطرابی که افکار ایجاد می کند، خلاص شود.

اختلال وسواس فکری عملی یک بیماری نسبتاً شایع است که حدود 2.3 درصد از افراد را در طول زندگی خود مبتلا می کند. مردان و زنان به طور مساوی آن را تجربه می کنند و بر همه نژادها و فرهنگ ها تأثیر می گذارد

اختلال وسواس فکری عملی معمولاً در اواخر نوجوانییا بزرگسالی آغاز می شود، اگرچه کودکان و نوجوانان خردسال نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. والدین و معلمان اغلب در کودکان و نوجوانان OCD را از دست می دهند، زیرا ممکن است برای پنهان کردن علائم خود تلاش زیادی کنند.

علل بروز اختلال وسواس فکری عملی

علل دقیق OCD مشخص نیست، اما عوامل کمی وجود دارد که اعتقاد بر این است.

علل بروز اختلال وسواس فکری عملی

عوامل بیولوژیکی

یک نظریه این است که OCD ناشی از خرابی مدار در مغز است که بسیاری از افکار ، ایده ها و تکانه های روزانه ما را فیلتر یا “سانسور” می کند. اگر مبتلا به OCD هستید ، مغز شما در تصمیم گیری برای خاموش کردن افکار و تکانه ها دچار مشکل می شود. در نتیجه ، ممکن است وسواس و/یا اجبار را تجربه کنید. خرابی این سیستم ممکن است مربوط به ناهنجاری های سروتونین باشد

سابقه خانوادگی

همچنین اگر سابقه خانوادگی این اختلال وجود داشته باشد ، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید. تحقیقات نشان داده است که اگر شما ، یکی از والدین یا خواهر یا برادر خود مبتلا به OCD هستید ، 25 درصد احتمال دارد که یکی دیگر از اعضای نزدیک خانواده نیز به آن مبتلا شود.

ژنتیک

اگرچه یک “ژن OCD” مشخص نشده است ، OCD ممکن است مربوط به گروه های خاصی از ژن ها باشد.

استرس

استرس ناشی از بیکاری ، مشکلات روابط ، مشکلات در مدرسه ، بیماری یا زایمان می تواند محرک های قوی برای علائم OCD باشد.

افرادی که در معرض اختلال وسواس فکری عملی قرار دارند نیاز شدید خود را برای کنترل افکار خود و این باور که افکار عجیب و غریب یا غیرمعمول به معنی دیوانه شدن هستند یا کنترل خود را از دست می دهند ، توصیف می کنند. در حالی که بسیاری از افراد هنگام احساس استرس می توانند افکار عجیب یا غیرمعمول داشته باشند ، اگر شما در معرض OCD هستید ، نادیده گرفتن یا فراموش کردن این افکار ممکن است دشوار باشد. در واقع ، از آنجا که این افکار بسیار خطرناک به نظر می رسند ، در نهایت توجه بیشتری به آنها می کنید ، که یک چرخه معیوب را ایجاد می کند.

انواع اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری عملی می تواند به چند شکل مختلف ظاهر شود. برخی افراد فقط وسواس را تجربه می کنند ، برخی فقط اجبار ، در حالی که برخی دیگر هر دو را تجربه می کنند. هیچ گونه فرعی از OCD وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می دهد که رایج ترین وسواس ها و اجبارها تمرکز دارند:

• پاکیزگی یا ترس از آلودگی
  • نیاز به نظم ، تقارن یا کمال
  • افکار تابو
  • جمع آوری یا احتکار

برخی دیگر از انواع OCD که ممکن است افراد با آن روبرو شوند شامل علائمی است که بر بررسی مکرر چیزها ، شمارش اشیاء خاص و نشخوار افکار یا موضوعات خاص متمرکز است.

والدین همچنین باید از نوع فرعی OCD در کودکان تشدید یا تحریک شده با گلودرد استرپتوکوک، که در آن سیستم ایمنی بدن کودک به مغز حمله می کند، آگاه باشند. این نوع اختلال وسواس فکری خود ایمنی کودکان (PANDAS) 25 درصد از کودکان مبتلا به OCD را شامل می شود. برخلاف اختلال وسواس فکری عملی معمولی ، که به آرامی توسعه می یابد ، PANDAS OCD به سرعت توسعه می یابد و دارای علائم دیگری است که با موارد معمولی OCD مرتبط نیست.

درمان اختلال وسواس فکری عملی

درمان های OCD ممکن است شامل داروها، روان درمانی یا ترکیبی از این دو باشد.

درمان اختلال وسواس فکری عملی

دارو

داروهای مختلفی وجود دارد که در کاهش فراوانی و شدت علائم OCD مثر است. بسیاری از داروهایی که در درمان OCD موثر هستند، مانند پروزاک (فلوکستین) ، پاکسیل (پاروکستین) ، زولوفت (سرترالین) ، آنافرانیل (کلومیپرامین) و لووکس (فلووکسامین) بر سطح سروتونین تأثیر می گذارد.

روان درمانی

درمان های روانشناختی نیز درمان های بسیار موثری برای کاهش فراوانی و شدت علائم OCD هستند. درمان های روانشناختی موثر برای OCD بر تغییرات در رفتار و/یا افکار تأکید می کند.
در صورت لزوم، روان درمانی می تواند به تنهایی یا همراه با دارو انجام شود. دو نوع اصلی از درمان های روانشناختی برای اختلال وسواس فکری عملی عبارتند از: درمان رفتاری شناختی (CBT) و درمان پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP).

پیشگیری از اختلال وسواس فکری عملی

OCD یک بیماری مزمن و طولانی مدت است که ممکن است با گذشت زمان بدتر شود ، بنابراین دریافت درمان حرفه ای بسیار مهم است. علاوه بر صحبت با پزشک یا متخصص بهداشت روانی ، تعدادی راهبرد خودیاری نیز وجود دارد که می توانید از آنها برای مدیریت علائم خود استفاده کنید: استراتژی های خوب مراقبت از خود را تمرین کنید که به شما کمک می کند با استرس کنار بیایید.

استرس اغلب می تواند علائم OCD را تحریک کند ، بنابراین تکیه بر روش های مقابله موثر و سالم بسیار مهم است. تحقیقات نشان داده است که اختلالات خواب با علائم شدیدتر OCD ارتباط دارد. به تکنیک های آرامش را امتحان کنید. برخی از ابزارهای موثر مانند مدیتیشن، تنفس عمیق، تجسم و آرامش پیشرونده عضلات را به مراسم آرامش خود اضافه کنید.

درمان اختلالات روانشناختیدرمان اختلالات هیجانیروانپزشکیروانکاوی