انواع مختلف اختلالات خلقینوشته شده توسط در تاریخ تیر 23, 1401

انواع مختلف اختلالات خلقی

اختلال خلقی وضعیتی است که به شدت بر خلق و خو و عملکردهای مرتبط با آن تأثیر می گذارد. اختلال خلقی یک اصطلاح گسترده است که به انواع مختلف اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی اشاره دارد که همگی بر خلق و خو تأثیر می گذارند. اگر علائم اختلال خلقی دارید، خلق و خوی شما ممکن است از بسیار پایین (افسرده) تا بسیار زیاد یا تحریک پذیر (شیدایی) متغیر باشد.

انواع اختلال خلقی

با به روز رسانی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) در سال 2013، انواع اختلال خلقی به دو گروه اختلالات دوقطبی و وابسته و اختلالات افسردگی تقسیم شدند. انواع اختلالات خلقی عبارتند از:

اختلال افسردگی اساسی (MDD)

این همان چیزی است که ما اغلب از آن به عنوان افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی می شنویم. این شامل دوره های غم و اندوه شدید، ناامیدی یا پوچی همراه با انواع علائم فیزیکی، شناختی و عاطفی است.

اختلال دوقطبی I

این اختلال در گذشته افسردگی شیدایی نامیده می شد. شیدایی با خلق و خوی سرخوشانه و/یا تحریک پذیر و افزایش انرژی یا فعالیت مشخص می شود. در طول دوره های شیدایی، افراد مبتلا به دوقطبی من نیز به طور مرتب درگیر فعالیت های مخاطره آمیزی می شوند که می تواند منجر به عواقب منفی برای خود و/یا دیگران شود.

اختلال دوقطبی II

برای تشخیص دوقطبی II، فرد باید حداقل یک دوره هیپومانیا فعلی یا گذشته (شکل کمتر شدید شیدایی) و حداقل یک دوره افسردگی اساسی فعلی یا گذشته داشته باشد، اما هیچ سابقه ای از این اختلال نداشته باشد. هر قسمت شیدایی

اختلال سیکلوتیمیک

تشخیص به حداقل دو سال سابقه بسیاری از اپیزودهایی که شبیه هیپومانیا و شبیه افسردگی اساسی هستند نیاز دارد، اما هیچ کدام از این موارد در واقع معیارهای این شرایط را ندارند.

اختلال دوقطبی و مرتبط با آن به دلیل یک بیماری دیگر

برخی از شرایط پزشکی در واقع می توانند علائم اختلال دوقطبی را ایجاد کنند. این زمانی تشخیص داده می‌شود که شواهدی وجود داشته باشد که اختلال خلقی نتیجه مستقیم فیزیولوژیکی یک وضعیت پزشکی (نه روانی) دیگر است.

اختلال افسردگی ناشی از یک بیماری دیگر

مشابه اختلال دوقطبی مربوط به یک بیماری دیگر، این تشخیص برای افرادی که علائم افسردگی را دارند استفاده می شود. با این حال، علائم به طور مستقیم توسط یک بیماری زمینه ای مانند کم کاری تیروئید ایجاد می شود

اختلال دوقطبی ناشی از مواد/دارو

فردی را توصیف می‌کند که علائم اختلال دوقطبی را در نتیجه مصرف الکل، مواد مخدر یا دارو تجربه می‌کند.

اختلال افسردگی ناشی از مواد/دارو

این تشخیص زمانی استفاده می‌شود که فرد یک اختلال افسردگی را در نتیجه مصرف الکل، مواد مخدر یا دارو تجربه کند.

سایر اختلالات دوقطبی مشخص یا نامشخص

این تشخیص‌ها ممکن است زمانی مورد استفاده قرار گیرند که فردی معیارهای هر نوع اختلال دوقطبی دیگری را نداشته باشد، اما علائم دوقطبی را تجربه می‌کند (مانند یک دوره هیپومانیک که فقط دو روز طول می‌کشد).

سایر اختلالات افسردگی مشخص یا نامشخص

این تشخیص ها ممکن است زمانی مورد استفاده قرار گیرند که یک فرد یک اختلال افسردگی را تجربه می کند، اما از نظر فنی معیارهای کامل هیچ اختلال افسردگی دیگر را برآورده نمی کند. برای هر اختلال افسردگی خاص

انواع اختلال خلقی

انواع اختلال خلقی جدید

DSM-5 سه اختلال خلقی جدید اضافه کرد. این شامل:

اختلال تنظیم خلقی

این اختلال افسردگی به DSM-5 برای کودکان 6 تا 18 ساله که تحریک پذیری و عصبانیت مداوم و دوره های مکرر طغیان شدید خلق و خوی بدون هیچ گونه تحریک قابل توجهی از خود نشان می دهند، اضافه شد.

اختلال افسردگی مداوم

این تشخیص به معنای اختلال افسردگی اساسی مزمن (که برای دو یا چند سال طول کشیده است) و آنچه قبلاً به عنوان اختلال دیس تایمیک یا دیس تایمیا شناخته می شد، یک نوع درجه پایین افسردگی است.

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی

این تشخیص بر اساس وجود یک یا چند علامت خاص در هفته قبل از شروع قاعدگی و به دنبال آن رفع این علائم پس از شروع است. این علائم شامل نوسانات خلقی، تحریک پذیری یا عصبانیت، خلق افسرده یا ناامیدی، و اضطراب یا تنش، و همچنین یک یا چند مورد از هفت علامت خلقی دیگر، در مجموع حداقل پنج علامت است.

DSM-5، بازنگری متن (DSM-5-TR) دسته جدیدی را در فصل اختلالات افسردگی و اختلالات دوقطبی اضافه کرد که به آن اختلال خلقی نامشخص می‌گویند. با یک اختلال خلقی نامشخص، یک فرد علائم مشخصه یک اختلال خلقی را نشان می دهد، اما معیارهای پزشک را برای تشخیص اختلال افسردگی یا دوقطبی (از جمله اختلال دوقطبی نامشخص یا اختلال افسردگی نامشخص) برآورده نمی کند. برای ارائه هایی که انتخاب بین یک اختلال افسردگی نامشخص یا اختلال دوقطبی نامشخص دشوار است، اعمال می شود.

انواع اختلال خلقی جدید

علائم اختلالات خلقی

انواع اختلال خلقی می تواند منجر به ایجاد مشکل در انجام وظایف و خواسته های روزمره زندگی شود. برخی از افراد، به ویژه کودکان، ممکن است علائم فیزیکی افسردگی مانند سردردهای غیر قابل توضیح یا معده درد داشته باشند. از آنجایی که انواع مختلفی از اختلالات خلقی وجود دارد، می توانند اثرات بسیار متفاوتی بر کیفیت زندگی داشته باشند. به طور کلی، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که زمانی از آنها لذت می برد
  • کمتر یا بیشتر از حد معمول غذا خوردن
  • مشکل در خوابیدن یا خوابیدن بیش از حد معمول
  • گریان
  • اضطراب
  • احساس “تخت”، نداشتن انرژی برای مراقبت
  • احساس انزوا، غمگینی، ناامیدی و بی ارزشی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات تصمیم گیری
  • احساس گناه
  • تحریک پذیری
  • افکار مردن و/یا خودکشی

با اختلالات خلقی، این علائم ادامه دارند و در نهایت شروع به تأثیر منفی بر زندگی روزمره می کنند. آن‌ها افکار و احساسات پراکنده‌ای نیستند که هر کسی در مواقعی دارد.

علل انواع اختلال خلقی

هیچ‌کس علت دقیق اختلالات خلقی را نمی‌داند، اما به نظر می‌رسد عوامل مختلفی در ایجاد این اختلالات نقش دارند و معمولاً در خانواده‌ها کار می‌کنند. عدم تعادل شیمیایی در مغز محتمل ترین علت است. رویدادهای استرس‌زای زندگی مانند مرگ، طلاق یا ضربه‌های روحی نیز می‌توانند باعث افسردگی شوند، به خصوص اگر فردی قبلاً آن را داشته یا یک جزء ژنتیکی وجود داشته باشد.

تشخیص اختلال خلقی

انواع اختلال خلقی باید توسط یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک به درستی ارزیابی و درمان شوند. اگر هر یک از علائم شما در زندگی شما اختلال ایجاد کرده است، به ویژه اگر افکار خودکشی دارید، باید فوراً به دنبال کمک باشید. پزشک می‌تواند با انجام یک معاینه فیزیکی و آزمایش‌های آزمایشگاهی برای رد هرگونه دلایل فیزیکی علائم شما همراه با ارزیابی روانپزشکی، شما را تشخیص دهد.

تشخیص اختلال خلقی

درمان اختلالات خلقی

میلیون ها نفر اختلالات خلقی را تجربه می کنند و با موفقیت درمان می شوند و به آنها کمک می کند زندگی با کیفیت بهتری داشته باشند. درمان‌های اختلالات خلقی می‌تواند شامل روان‌درمانی باشد که به عنوان گفتار درمانی نیز شناخته می‌شود، و همچنین داروهایی برای کمک به تنظیم عدم تعادل شیمیایی در مغز. ترکیبی از درمان و دارو اغلب بهترین اقدام است.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) شکل رایجی از درمان است که برای درمان بسیاری از شرایط سلامت روان از جمله افسردگی و اختلال دوقطبی استفاده می شود. با CBT، یک درمانگر به شما می آموزد که الگوهای افکار منفی را دوباره چارچوب بندی کنید و با استفاده از مکانیسم های مقابله ای سالم، رفتارهای بالقوه مضر را تغییر دهید.

نوع دیگری از درمان که ممکن است برای مبتلایان به اختلالات خلقی توصیه شود خانواده درمانی است. خانواده درمانی می تواند به عزیزان شما کمک کند تا در مورد وضعیت شما اطلاعات بیشتری کسب کنند، که می تواند به آنها کمک کند تا در طول درمان بهتر از شما حمایت کنند.

دارو

پزشک ممکن است برای فردی که اختلال خلقی دارد داروهای ضد افسردگی تجویز کند. داروهای ضد افسردگی برای درمان افسردگی و انواع خاصی از اختلال دوقطبی استفاده می شود. داروهای تثبیت کننده خلق و خو (مانند لیتیوم)، داروهای ضد روان پریشی غیر معمول یا داروهای ضد تشنج، اصلی ترین داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال دوقطبی هستند. دپاکوت (والپروات سدیم)، لامیکتال (لاموتریژین) و تگرتول (کاربامازپین) داروهای ضد تشنج هستند که گاهی برای درمان علائم اختلال دوقطبی استفاده می شوند. علائم اختلال دوقطبی نیز

اگر شما یا یکی از عزیزانتان تشخیص اختلال خلقی را دریافت کنید، می‌تواند ترسناک باشد. اما به یاد داشته باشید، منابع زیادی وجود دارد که می تواند به شما در مقابله کمک کند، از جمله درمان. اگر نگران هستید که ممکن است علائم یک اختلال خلقی داشته باشید، حتما با متخصصین ما در کلینیک رویا صحبت کنید که در صورت لزوم می تواند شما را تشخیص دهد. هرچه صادقانه تر با پزشک ارتباط برقرار کنید، آنها بهتر می توانند با ارائه یک برنامه درمانی به شما کمک کنند.

درمان اختلالات روانشناختیروانپزشکیروانکاوی