اختلال دو قطبی، علائم و راهکارنوشته شده توسط در تاریخ اردیبهشت 23, 1399

اختلال دو قطبی

در میان انواع ناهنجاری های روانی، اختلال دو قطبی از جمله مواردی است که تحت عنوان افسردگی شیدایی نیز شناخته شده است. روانشناسان معتقد هستند اگر انسان ها در مورد ناهنجاری های روانی اطلاعات کامل تری داشته باشند، در صورتی که یکی از نزدیکان به این مشکلات مبتلا شود، قادر خواهند سریعا تشخیص داده و به مشاور و روانشناس مراجعه کنند.

بیماری اختلال دو قطبی چیست؟

کلینیک رویا سعی دارد در مقالات متعددی انواع اختلالات روانی را به طور کامل معرفی نماید. آیا شما تا به حال در مورد افرادی که به اختلال دو قطبی مبتلا هستند مطلبی شنیده اید؟ همانگونه که از نام این اختلال مشخص است، این افراد دارای نوسانات خلقی هستند. در نتیجه کسی که با این اختلال دست و پنجه نرم می کند، دو حالت خلقی را از خود نشان می دهد که در لحظه، این خلقیات بروز می کند:

• حالات افسردگی

زمانی که با این فرد مواجه می شوید، ممکن است شبیه به یک فرد افسرده باشد که منزوی و کم حرف است.

• حالات شیدایی

همین فرد افسرده، ممکن است در یک لحظه دست به شادی و خوشحالی بزند و شما تعجب خواهید کرد کسی که تا چند دقیقه پیش افسرده بود، چگونه الان خوشحال است.

علائم بیماری اختلال دو قطبی چیست؟

بارزترین علامت دو قطبی، همین نوسانات خلقی است. کافی است چند بار این حالات را در فرد مشاهده کنید تا ایمان پیدا کنید فرد دچار افسردگی شیدایی است. اما در این قسمت، به طور کامل توضیح می دهیم این اختلال چه علائمی دارد:اختلال دو قطبی

حالات شیدایی

فرد در این حالت، بسیار پرانرژی، شاد و خوشحال است. به این معنا که انرژی باورنکردنی در او مشاهده می کنید. فردی که دچار شیدایی شده است، سطح انرژی بدنش به حدی بالا می رود که دوره خواب و استراحتش کم شده و فرد دست به اموری خواهد زد که باور کردنی نیست. این حالت روانی بسیار خطرناک است چرا که فرد تصمیمات غیرمنطقی و احساسی می گیرد که ممکن است حتی به جان او آسیب وارد کند. اما ممکن است شیدایی به این شدت که گفتیم نباشد و انرژی فرد، کمتر باشد اما با این حالف شادی و نشاطی که دارند باز هم غیر عادی و کاذب است. به طور کلی در اختلال دو قطبی فردی که حالات شیدایی دارد، این علائم را نشان می دهد:

• انرژی و تحریک پذیری بالا
  • کم خوابی و دوره زمانی کم برای استراحت
  • تصمیمات و اعمال غیر منطقی
  • توهمات و افکار نادرست
  • عدم تمرکز بر روی امور خود
  • سرعت در حرف زدن به گونه ای که صحبت های فرد، قابل درک برای اطرافیان نیست.

حالات افسردگی

افسردگی یکی از اختلالات روانی است که هر کس ممکن است به آن مبتلا شود. اما در مورد اختلال دو قطبی نیز ممکن است علائم افسردگی دیده شود با این تفاوت که فرد افسرده، همواره علائم انزوا و غم دارد اما فرد دو قطبی، نوسانات خلقی داشته و یک لحظه افسرده و یک لحظه شاد است. مهمترین علائم افسردگی در اختلال دو قطبی عبارتند از:

• ناامیدی نسبت به آینده
  • غم و گوشه گیری
  • داشتن تفکرات خودکشی
  • تغییرات شدید در اشتها و وزن
  • از دست دادن انرژی
  • خستگی مفرط
  • نداشتن تمرکز بر روی کاراختلال دو قطبی

با افراد مبتلا به اختلال دو قطبی چگونه رفتار کنیم؟

یکی از مشکلاتی که روانشناسان در درمان افراد دارای اختلال دو قطبی دارند این است که باید اطرافیان را توجیه کنند چگونه با این عارضه برخورد کنند. تا زمانی که شما به فرد کمک نکنید، او نمی تواند درمان را با موفقیت طی کند. در همین راستا لازم است اطرافیان قرد به چند نکته توجه داشته باشند:

• صبور باشید. این اختلال به بازه ی زمانی طولانی برای درمان نیاز دارد که البته بسته به زمان مراجعه دارد.
  • به هیچ عنوان به فرد، اختلال روانی او را متذکر نشوید. در واقع شما باید به گونه ای رفتار کنید که فرد از یک سو متوجه نشود که شما به او ترحم کرده و از سویی دیگر، به خاطر اینکه هر بار اختلال او را یادآوری می کنید، تحقیر نشود.
  • اطلاعات کامل در مورد ابن اختلال به دست بیاورید. شما در ابتدا باید مقالات متعددی مطالعه کرده و در مورد علائم ، علت بروز و تشدید آن و… اطلاعات خود را کامل کنید.
  • بدون اطلاع متخصص، به هیچ عنوان دست به اقدامی نزنید و قبل از انجام هر کاری، با پزشک معالج مشورت کنید.
  • شما باید ناهنجاری روانی فرد را بپذیرید و نباید از آن فرار کنید.

روش های درمانی اختلال دو قطبی

یکی از موارد بسیار مهم در مورد اختلال دو قطبی، اصول درمان است. برای این منظور باید از چند روش درمانی کمک گرفته شود تا بتواند در طول زمان، اثرات آن را مشاهده نمود:

• روان درمانی

در ابتدا باید توسط مشاور و روانشناس، روان درمانی و درمان رفتار شناختی آغاز شود. سطح اختلال، انگیزه فرد و اطرافیان برای درمان و… باید طی یک گزارش به روانپزشک تحول داده شود.

• درمان دارویی

لازم است بدانید که برای درمان اختلال دو قطبی لازم است روان درمانی و درمان دارویی همزمان پیش برود. اما همانگونه که گفته شد باید در ابتدا درمان تحت نظر مشاور و روانشناس آغاز شده و روانپزشک، براساس اطلاعات به دست آمده از جانب روانشناس، درمان دارویی را آغاز خواهد کرد.اختلال دو قطبی

به خاطر داشته باشید که این دو روش درمان باید همگام با هم پیش برود تا سریع تر بتوانید شاهد اثربخشی و درمان فرد باشید.

درمان اختلال دو قطبی در کلینیک رویا

توصیه تمامی متخصصین علم روانشناسی بر این است که فرد مبتلا به اختلال دو قطبی باید سریعا تحت درمان قرار گیرد. چرا که این اختلال تنها برای خود فرد خطرناک نیست، بلکه می تواند برای اطرافیان نیز دردسرساز شود. در نتیجه شما برای کمک به بیمار و اطرافیان باید در اولین فرصت، درمان  شروع شود. برای این منظور و مراجعه به کلینیک روانشناسی در صادقیه و محدوده آن ، متخصصین کلینیک رویا در اکباتان ، به شما کمک خواهند کرد.

درمان اختلالات روانشناختیروانپزشکیروانکاوی