ADHD (بیش فعالی) در مقایسه با BPD (اختلال شخصیت مرزی)نوشته شده توسط در تاریخ آذر 14, 1402

ADHD (بیش فعالی) در مقایسه با BPD (اختلال شخصیت مرزی)

اختلال شخصیت مرزی که به نام BPD نیز شناخته می شود و اختلال نقص توجه بیش فعالی که به عنوان ADHD نیز شناخته می شود، دو مشکل روانی هستند که می توانند منجر به اختلالاتی در عملکرد روزانه فرد شوند. این بیماری ها علائم همپوشانی دارند، با این حال، بسیار متفاوت هستند.

BPD با بی‌ثباتی در خلق و خو و روابط ظاهر می‌شود، که اغلب در رفتارهای خود مخرب و تکانشی ظاهر می‌شود. ADHD به صورت بیش‌فعالی، مشکل در تمرکز و رفتار تکانشی ظاهر می‌شود. همانطور که قبلاً می بینید، این شرایط دارای اشتراکاتی هستند. بیایید بررسی کنیم که چه چیزی آنها را شبیه و متفاوت می کند.

شباهت ها و تفاوت های بین BPD و ADHD

واضح ترین ارتباط بین BPD و ADHD رفتار تکانشی است. برای چشمی که آموزش ندیده، غیرعادی نیست که فرد نتواند بین این دو حالت تمایز قائل شود. این رفتار تکانشی می تواند برای افرادی که هر یک از این شرایط را دارند، تنظیم احساسات و حفظ روابط بین فردی را چالش برانگیز کند.

ADHD

مشخص شده توسط تکانشگری ناشی از مسائل حرکتی

ممکن است ناشی از تروما باشد

علائم (به عنوان مثال، مشکل در تمرکز، بی قراری، صحبت بیش از حد)

درمان به مدیریت افکار و رفتار کمک می کند

BPD

تکانشگری رایج است و معمولاً نتیجه استرس است

ممکن است ناشی از تروما باشد

علائم (به عنوان مثال، گسستگی، آسیب رساندن به خود، و غیره) مکانیسم های محافظتی هستند

هدف درمان مدیریت تنظیم هیجانی است

شباهت ها و تفاوت های بین BPD و ADHD

تکانشگری

تکانشگری BPD اغلب توسط استرس ایجاد می شود. در این شرایط، تشخیص نشانه های زمینه برای افراد دشوار است. نشانه زمینه زمانی است که فرد به زمینه‌ای که قبلاً در ذهنش ذخیره شده است می‌کشد تا پاسخ مناسبی به سناریویی که در حال حاضر تجربه می‌کند ایجاد کند. این امر منجر به مشکل در داشتن پاسخ‌های تنظیم‌شده عاطفی می‌شود، بنابراین منجر به رفتارهای تکانشی می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد روابط بین فردی چالش‌برانگیز شود.

در ADHD، تکانشگری با تکانشگری حرکتی مرتبط است، به این معنی که یک پاسخ جسمی است. این منجر به چالش هایی در تنظیم پاسخ های مداوم می شود که منجر به مسائل تنظیم عاطفی می شود. هنگامی که این مسائل تنظیم عاطفی به وجود می آیند، تکانشگری رخ می دهد که اغلب منجر به مسائلی در روابط می شود

تروما ممکن است ریشه هر دو بیماری باشد

تجربه رویدادهای آسیب زا در دوران کودکی می تواند به تنهایی منجر به ایجاد BPD یا ADHD شود. همچنین می‌توان تشخیص همزمان هر دو را دریافت کرد. علیرغم تکانشگری مشترک، مشکلات تنظیم عاطفی، پیوند با تجربیات آسیب‌زا، و چالش‌های روابط بین فردی، هر یک از این شرایط علائم کاملاً متفاوتی دارند.

علائم BPD

BPD پیچیده تر از تکانشگری و مسائل رابطه است. نوسانات خلقی و تصویر ناپایدار از خود نقش مهمی در BPD دارند. این می‌تواند منجر به آن‌هایی شود که BPD را تجربه می‌کنند، واکنش‌های سریعی به دنیای داخلی و خارجی خود تغییر می‌دهند. سایر علائم کلیدی عبارتند از:

• مشکلات رابطه به دلیل تلاش برای جلوگیری از رها شدن
  • روابط بین فردی شدید و ناپایدار
  • الگوی ایده آل سازی و بی ارزش ساختن عزیزان
  • رفتار خودآزاری
  • افکار خودکشی
  • خشم شدیدی که کنترل آن دشوار است

مهم است که به یاد داشته باشید کسانی که BPD را تجربه می کنند همیشه تک تک علائم را تجربه نمی کنند. به همان اندازه مهم است که به یاد داشته باشید که هر یک از این علائم در طول زندگی فرد به عنوان یک پاسخ محافظتی به تروما ایجاد شده است.

علائم BPD

عوامل خطر اختلال شخصیت مرزی

یک عامل خطر کلیدی که در تحقیقات BPD ایجاد شده است، تجربیات نامطلوب دوران کودکی و تروما است. ویژگی های BPD می تواند خود را در نوجوانی نشان دهد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که BPD صرفاً ناشی از تجربیات تروماتیک دوران کودکی نیست و هرکسی که ترومای دوران کودکی را تجربه می‌کند به BPD مبتلا نخواهد شد.

یک عامل اضافی که می تواند منجر به ایجاد این وضعیت شود، خلق و خوی بیولوژیکی فرد است. این بدان معناست که این وضعیت صرفاً بر اساس خلق و خوی فرد یا تجربیات دوران کودکی فرد نیست. بلکه یک تعامل پیچیده بین این دو است که منجر به این تشخیص می شود.

علائم اختلال ADHD

ADHD وضعیتی است که با عملکرد روزانه در مدرسه، محل کار، خانه و روابط تداخل دارد. دو نوع ADHD وجود دارد: بی توجه و بیش فعال. علائم ADHD بی توجه عبارتند از:

• مشکل در تمرکز بر روی وظایف در دست
  • مرتکب اشتباهاتی که ممکن است برای دیگران بی توجه به نظر برسد
  • در انجام وظایف در خانه، مدرسه و محل کار مشکل دارد
  • از دست دادن مکرر چیزها
  • فراموشی بیش از حد

علائم ADHD بیش فعال عبارتند از:

• مسائل جسمی بی قراری و بی قراری
  • تحت فشار و صحبت بیش از حد
  • مشکل در نشستن در زمانی که انتظار می رود (به عنوان مثال، سرگردانی در کلاس درس در مدرسه یا راه رفتن مکرر در دفتر بدون دلیل خاصی در محل کار)
  • برخی ممکن است بیشتر با بی توجهی دست و پنجه نرم کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است ترکیبی قوی از بیش فعالی و تکانشگری داشته باشند. برای افراد غیرمعمول نیست که طیف وسیعی از این علائم را داشته باشند که به پیچیدگی این وضعیت کمک می کند.
  • علائم اختلال ADHD

آیا کسی می تواند BPD و ADHD را همزمان داشته باشد؟

امکان تشخیص همزمان BPD و ADHD وجود دارد. ارتباط بین این شرایط در حال تبدیل شدن به یک پدیده تحقیقاتی فزاینده است. برخی از کارشناسان معتقدند که این شرایط می تواند همزمان رخ دهد زیرا ADHD آسیب پذیری های بیولوژیکی را به همراه دارد که می تواند منجر به BPD شود. کارشناسان دیگر معتقدند که این شرایط به دلیل عوامل خطر مشترک تروما و آسیب پذیری های بیولوژیکی با یکدیگر مرتبط هستند.

تشخیص BPD و ADHD

BPD و ADHD هر دو از طریق یک ارزیابی کامل توسط یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده با استفاده از اطلاعات تشخیصی DSM-5 تشخیص داده می شوند. در مورد BPD، ممکن است برای رد هر گونه بیماری که می تواند در بروز علائم نقش داشته باشد، برای آزمایشات پزشکی به یک پزشک عمومی ارجاع داده شود.

تشخیص BPD و ADHD

درمان BPD و ADHD

یکی دیگر از موارد مشترک بین BPD و ADHD این است که دارو درمانی و روان درمانی درمان های پیشنهادی برای این شرایط هستند. با این حال، درمان ها و داروهای خاص برای هر بیماری کاملاً متفاوت است. ADHD همچنین درمان هایی دارد که شامل خانواده درمانی و حمایت مدرسه ای برای کسانی است که در نوجوانی تشخیص داده می شوند.

دارو برای BPD برای مدیریت علائم این اختلال، مانند نوسانات خلقی یا حالات افسردگی، به جای درمان کلی اختلال تجویز می شود. رفتاردرمانی دیالکتیکی، همچنین به عنوان DBT شناخته می شود، برای درمان افرادی که BPD را تجربه می کنند، توسعه یافته است. از ذهن آگاهی برای توسعه مهارت های تنظیم هیجانی استفاده می کند

داروهای ADHD یا محرک هستند یا غیر محرک. یک محرک می تواند به تولید مواد شیمیایی ضروری مغز که از تفکر و توجه حمایت می کنند کمک کند. اثربخشی داروهای غیرمحرک بیشتر طول می‌کشد و اغلب زمانی تجویز می‌شوند که یک محرک به دلیل عوارض جانبی و/یا اثربخشی مناسب‌تر نباشد.

درمان پیشنهادی برای ADHD

درمان پیشنهادی برای ADHD، درمان شناختی-رفتاری (CBT) است که بر درک افکار فرد برای شروع کنترل اعمالشان تمرکز دارد. خانواده درمانی و آموزش مهارت های والدین دو گزینه درمانی هستند که برای مراقبین کودکان ADHD تنظیم شده اند. این می تواند به تقویت حمایت در خانه برای کودک مبتلا به ADHD.2 کمک کند به‌علاوه، ممکن است به برخی از کودکان تسهیلات تحصیلی، مانند زمان اضافی هنگام شرکت در امتحانات و برنامه‌های تخصصی در کلاس ارائه شود. گروه‌های حمایتی برای ADHD یکی دیگر از خطوط حمایتی توصیه‌شده هستند.

BPD و ADHD شرایطی هستند که می توانند بسیار چالش برانگیز باشند. خواه یک فرد تشخیص فردی یکی از این شرایط را داشته باشد یا هر دو را تجربه کند، مهم است که به یاد داشته باشید پشتیبانی در دسترس است. اگر احساس می کنید ممکن است یکی یا هر دوی این شرایط را تجربه کنید، یک متخصص سلامت روان و گروه حمایتی برای کمک و تسکین پیدا کنید.

درمان اختلالات روانشناختیروانکاوی