کلینیک رویا

خودارضایی به چه دلیل رخ می دهد؟نوشته شده توسط در تاریخ اسفند 13, 1399

خودارضایی به چه دلیل رخ می دهد؟

خودارضایی به چه دلیل رخ می دهد؟


نیازهای جنسی از زمان بلوغ در وجود همه انسان ها نمایان می شود اما شدت آن در افراد متفاوت است. برخی از افراد این دوران را بدون هیچ دردسری رد می کنند اما در گروهی دیگر، نیاز جنسی شعله کشیده و در نتیجه فرد مجبور است تا زمان که ازدواج کند، خودارضایی انجام دهد. حقیقت این است دوره نوجوانی واقعا حساس بوده و والدین باید دورادور مراقب فرزندان خود باشند. از همین دوران است که خودارضایی آغاز می گردد. اما آیا می دانید چرا این اتفاق رخ می دهد و چگونه می توان آن را مدیریت کرد؟

دلایل خودارضایی در نوجوانان

همانگونه که گفته شد خودارضایی عمدتا از زمان نوجوانی شروع شده و ممکن است ادامه دار باشد. اما برای همه والدین این سوال پیش می آید که دلیل خودارضایی در نوجوانی چیست؟

1- تغییرات جسمی در دوران نوجوانی

همزمان با شروع نوجوانی، تغییرات هورمونی و جسمی در بدن فرد شروع می شود که تاثیر بسیار شگرفی در شروع خودارضایی دارد. نوجوان در این زمان تمایلات جنسی زیادی داشته و دوست دارند کارهای هیجانی انجام دهند. در این زمان است که رویاپردازی و خیالبافی های جنسی شروع می شود تا این شراره های آتش که ناشی از میل جنسی است را در وجود خود کنترل کنند.

2- وجود عامل محرک

دلیل دیگری که منجر به خودارضایی در نوجوانان می شود، وجود عامل محرک همانند فیلم های تحریک کننده، دیدن عکس های جنسی، حضور جنس مخالف با پوشش تحریک کننده در محیط درس یا زندگی و… می تواند خودارضایی در نوجوان را تشدید کند. به همین دلیل است که والدین باید از دور مراقبت فرزندان خود باشند تا در دام چنین شرایطی اسیر نشوند.

3- استرس و اضطراب

دوره نوجوانی با استرس و تنش بسیار زیادی همراه است. از یک سو فرد درگیر امور درسی و در ادامه، کنکور می شود از سویی دیگر ظاهر او در حال تغییر بوده و از این موضوع خوشحال نیست. بارها ذکر کرده ایم که استرس، مادر تمام اختلالات روحی است و حتی می تواند منجر به خودارضایی گردد. تحقیقات نشان داده است خودارضایی راهی برای تخلیه فشار روحی است لذا نوجوان با توجه به اینکه نیاز جنسی نیز در وجود او شکل گرفته است، تصمیم می گیرد هم برای رفع نیاز و هم برای از بین رفتن استرس، خودارضایی انجام دهد.

دلایل خودارضایی در نوجوانان

دلایل خودارضایی در بزرگسالان

حقیقت تلخ این است که در بزرگسالان نیز ما شاهد خودارضایی هستیم. چند دلیل برای این اتفاق وجود دارد:

1- عدم همراهی شریک زندگی

مهمترین دلیل خودارضایی در بزرگسالان، همراه نبودن شریک زندگی است. تصور کنیم که یکی از طرفین به شدت به رابطه جنسی گرایش داشته و طرف دیگر سرد و بی روح است در نتیجه نمی تواند نیاز جنسی همسر خود را تامین کند. در چنین شرایطی فردی که پر از شهوات و تمایلات جنسی است، خودارضایی می کند.

2- لذت نبردن از رابطه جنسی

در مواردی که ازدواج زوجین با هم از سر علاقه نبوده و معاشقه بین آن ها وجود ندارد، از رابطه جنسی لذت نمی برند و سعی می کنند این لذت را در خیال خود با کسی که دوست دارند، تجربه کنند. در واقع خودارضایی را شروع می کنند.

3- اعتیاد به رابطه جنسی

همه ما اعتیاد را به مصرف مواد مخدر می دانیم اما در واقع هر نوع رفتاری که مدام تکرار شده و تبدیل به عادت گردد، منجر به اعتیاد خواهد شد. افرادی که به دیدن فیلم های سکس، رابطه جنسی و… اعتیاد پیدا کرده اند، چون نمی توانند این نیاز را همیشه در واقعیت رفع کنند، گاها مجبور به خودارضایی خواهند شد.

دلایل خودارضایی در بزرگسالان

توصیه هایی برای رفع خودارضایی

خودارضایی رفتار پسندیده ای نیست و باید به فکر چاره ای برای آن بود. اما بهتر است از بروز چنین مشکل روحی جلوگیری گردد چون قطعا درمان زمان بر و کمی مشکل است. لذا چند توصیه بریا شما خواهیم داشت:

1- باید از عوامل محرک جنسی همانند فیلم و عکس جنسی، دوری کنید.

2- زمانی که نیاز به خودارضایی دارید، سر خودتان به امری سرگرم کنید تا کمتر افکار جنسی به سراغتان بیاید.

3- خودارضایی در زمان خواب اوج می گیرد. فرد به رختخواب رفته و خیالبافی هایش شروع می شود. در نتیجه توصیه می کنیم تا زمانی که حسابی خسته و خواب آلوده نشده اید، نباید به رختخواب بروید.

4- افرادی که دچار این مشکل هستند، نباید زیاد تنها باشند. تنهایی، باعث می شود بیشتر فکر کنند.

5- فعالیت های تفریحی و آموزشی همانند ورزش کردن، موسیقی، نقاشی و… را در برنامه خود بیشتر قرار دهید.

توصیه هایی برای رفع خودارضاییدرمان خودارضایی تحت نظر کلینیک رویا

به هر حال این یک واقعیت بوده و باید پذیرفت که در تمام دنیا، افراد زیادی درگیر خودارضایی هستند و این موضوع، نگران کننده است. در مورد نوجوانان که مجرد هستند، خودارضایی با حس گناه نیز همراه می شود و همین موضوع باعث بدتر شدن شرایط روحی آن ها می گردد. تمامی این حقایق، نشان دهنده اهمیت درمان خودارضایی است. در صورتی که در میان عزیزان خود کسی را می شناسید که به این مشکل دچار شده است، در اولین فرصت با یک مشاور صحبت نمایید. برای این منظور می توانید بر روی کمک متخصصین کلینیک مشاوره در غرب تهران (کلینیک رویا در اکباتان) حساب کنید.

مشاورین و روانشناسان ما جلسات روان درمانی را برای شما عزیزان برگزار می کنند تا بتوانید سلامت روحی خود را به دست بیاورید. جایی برای نگرانی نخواهد بود چون هیچ مشکلی بدون راه حل نیست اما این موضوع را فراموش نکنید هر اندازه درمان را به تاخیر بیندازید، این اختلال روحی قدیمی و ریشه دار خواهد شد در نتیجه درمان سخت و زمان بر می گردد. از سویی دیگر باید با متخصص همکاری داشته باشید تا نهایتا نتیجه مطلوب به دست آمده و به طور کامل درمان شوید.

درمان اختلالات جنسیروانپزشکیروانکاویمشاوره ازدواج و طلاقمشاوره خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *