کلینیک رویا

چرا مردم خودکشی می کنند؟نوشته شده توسط در تاریخ شهریور 24, 1400

چرا مردم خودکشی می کنند؟

چرا مردم خودکشی می کنند؟


تصور اینکه دوستان، اعضای خانواده یا افراد مشهور دست به خودکشی زده اند دشوار است. ممکن است هیچ علامت هشداردهنده واضحی وجود نداشته باشد و شاید تعجب کنید که چه سرنخ هایی را ممکن است از دست داده باشید. اغلب، عوامل زیادی با هم ترکیب می شوند تا فرد را به تصمیم خودکشی برساند.

بیماری روانی

اکثر مردم تصمیم به اقدام به خودکشی را اندکی قبل از این عمل می گیرند نه اینکه آن را به طور گسترده برنامه ریزی کنند. در حالی که عوامل زیادی می توانند بر تصمیم فرد برای خودکشی تأثیر بگذارند، شایع ترین آن افسردگی شدید است. بنابر اعلام بنیاد آمریکایی برای پیشگیری از خودکشی، افسردگی در حدود نیمی از خودکشی ها وجود دارد.

آیا می توانید از افسردگی بمیرید؟

سایر بیماری های روانی که می توانند خطر خودکشی را افزایش دهند عبارتند از:

شخصی که تجربه آسیب زا، از جمله سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، تجاوز، سوء استفاده فیزیکی یا ضربه های روحی را داشته است، حتی سال ها پس از ضربه بیشتر در معرض خطر خودکشی قرار دارند.

در یک نظرسنجی از نزدیک به 6000 بزرگسال آمریکایی، تقریباً 22 درصد از افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند در مقطعی اقدام به خودکشی کرده اند در حالی که 23 درصد از افرادی که مورد تجاوز فیزیکی قرار گرفته اند سعی کرده اند در برخی موارد جان خود را از دست بدهند.

تشخیص اختلال استرس پس از سانحه (PSTD) یا حوادث متعدد آسیب، خطر را حتی بیشتر افزایش می دهد. این موضوع تا حدی به این دلیل است که افسردگی پس از ضربه و در میان مبتلایان به PTSD شایع است و باعث احساس درماندگی و ناامیدی می شود که می تواند منجر به خودکشی شود.

ارتباط بین خودکشی و PTSD

ارتباط بین خودکشی و PTSD

مصرف مواد و تکانشگری از علت خودکشی

مواد مخدر و الکل همچنین می توانند بر فردی که احساس خودکشی می کند تأثیر بگذارد، و باعث می شود که او بیش از حد در حالت هوشیاری عمل کند و بر اساس خواسته های خود عمل کند. مصرف مواد و الکل می تواند به دلایل دیگری برای خودکشی افراد مانند از دست دادن شغل و روابط منجر شود. میزان مصرف مواد و اختلال مصرف الکل نیز در میان افراد مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانی بیشتر است. این ها را کنار هم بگذارید و خطرات افزایش می یابد.

از دست دادن یا ترس از دست دادن

ممکن است شخصی هنگام مواجهه با خسران یا ترس از دست دادن تصمیم به خودکشی بگیرد. این شرایط می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افت تحصیلی
  • دستگیر یا زندانی شدن
  • قلدری، تحقیر یا حقارت، از جمله مزاحمت سایبری
  • مشکلات مالی
  • پایان دوستی نزدیک یا رابطه عاشقانه
  • از دست دادن شغل
  • از دست دادن دوستان یا پذیرش خانواده به دلیل آشکار شدن گرایش جنسی شما
  • از دست دادن موقعیت اجتماعی
  • ناامیدی

ناامیدی، چه در کوتاه مدت و چه به عنوان یک ویژگی طولانی مدت، در بسیاری از مطالعات دخیل در تصمیم گیری برای خودکشی بوده است. ممکن است فرد با یک چالش اجتماعی یا جسمی روبرو باشد و راهی برای بهبود وضعیت نبیند.

وقتی مردم احساس می کنند که تمام امید خود را از دست داده اند و نمی توانند آن را تغییر دهند، می تواند همه چیزهای خوب زندگی آنها را تحت الشعاع قرار دهد و باعث شود خودکشی به عنوان یک گزینه مناسب به نظر برسد.

در حالی که ممکن است برای یک ناظر بیرونی به نظر برسد که اوضاع بهتر خواهد شد ، اما افراد مبتلا به افسردگی ممکن است به دلیل بدبینی و ناامیدی همراه با این بیماری نتوانند این را ببینند.

علت خودکشی

درد و بیماری مزمن از علت خودکشی

اگر فردی دچار درد مزمن یا بیماری بدون امید به درمان یا رهایی از رنج باشد ، خودکشی ممکن است راهی برای به دست آوردن عزت و کنترل زندگی خود به نظر برسد. در برخی ایالت ها، خودکشی به همین دلیل قانونی است. بر اساس مطالعه ای در مجله American Preventative Medicine، شرایط زیر با افزایش خطر خودکشی همراه است:

  • آسم
  • کمردرد
  • آسیب مغزی
  • سرطان
  • نارسایی احتقانی قلب
  • دیابت
  • صرع
  • HIV/AIDS
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • میگرن
  • بیماری پارکینسون

درد مزمن همچنین می تواند اضطراب و افسردگی ایجاد کند ، که می تواند خطر خودکشی را نیز افزایش دهد. طبق تحقیقات انجام شده ، افراد مبتلا به درد مزمن چهار برابر بیشتر از کسانی که بدون درد هستند ، در معرض افسردگی یا اضطراب هستند

بیماری های مزمن و سلامت روان

احساس بار روی دوش دیگران

فرد مبتلا به درد مزمن یا بیماری نهایی نیز می تواند برای دیگران سنگینی کند ، زیرا تقاضا برای رفتن مجدد به مطب پزشک یا کمک بیشتر به وظایف خانگی یا کمک به پرداخت قبوض بیمارستان سخت تر می شود. در حقیقت ، بسیاری از افرادی که تصمیم به خودکشی می گیرند ، اغلب اظهار می کنند که عزیزانشان یا به طور کلی جهان ، بدون آنها بهتر است.

این نوع بلاغت یک علامت هشدار دهنده رایج برای خودکشی است. مردم اغلب خود را به عنوان یک بار برای دیگران تلقی می کنند یا به دلیل بار عاطفی فراوانی که در درون خود دارند احساس بی ارزشی می کنند.

انزوای اجتماعی از علت خودکشی

یک فرد می تواند به دلایل متعددی از جمله از دست دادن دوستان یا همسر ، جدایی یا طلاق ، بیماری جسمی یا روانی ، اضطراب اجتماعی ، بازنشستگی یا به دلیل مهاجرت به مکان جدید منزوی شود. انزوای اجتماعی همچنین می تواند ناشی از عوامل درونی مانند عزت نفس پایین باشد. این می تواند منجر به تنهایی و سایر عوامل خطر خودکشی مانند افسردگی و سوء مصرف الکل یا مواد مخدر شود.

انزوای اجتماعی

پیامدهای تنهایی در سلامتی

برای کمک گریه کنید

گاهی اوقات افراد خودکشی می کنند نه به این دلیل که واقعاً می خواهند بمیرند ، بلکه به این دلیل که نمی دانند چگونه باید کمک بگیرند. تلاش برای خودکشی فریاد توجه نیست بلکه فریاد کمک است. این راهی برای نشان دادن میزان آسیب رساندن آنها به جهان می شود.

متأسفانه اگر فرد در مورد کشنده بودن روش انتخابی خود اشتباه قضاوت کند ، ممکن است گاهی اوقات کشنده باشد. افرادی که تلاش ناموفق انجام می دهند نیز در معرض خطر بیشتری برای تلاش مجدد قرار دارند و دومین تلاش آنها به احتمال زیاد کشنده است.

خودکشی تصادفی

برخی از موقعیت هایی که به نظر می رسد خودکشی است ممکن است در واقع یک مرگ تصادفی باشد. بازی خفه کننده (همچنین به عنوان “چالش بیهوشی” ، “تختخواب” و “میمون فضایی” شناخته می شود) که در آن نوجوانان خود را برای رسیدن به یک احساس شگفت انگیز خفه می کنند و خفگی اتوئروتیک نمونه هایی از خودکشی های خفگی است. سایر خودکشی های تصادفی شامل مصرف بیش از حد ناخواسته است. و خودکشی با سلاح گرم و مسمومیت

درمان اختلالات روانشناختیدرمان اختلالات هیجانیروانپزشکیروانکاوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *