علائم مازوخیسم و نکاتی که باید بدانیدنوشته شده توسط در تاریخ فروردین 4, 1400

علائم مازوخیسم و نکاتی که باید بدانید

دانستن و آگاهی از علائم مازوخیسم اولین قدم در درمان این اختلال می باشد. در واقع اگر فردی نداند که چه مشکلی دارد، نمی تواند برای حل مشکل خود اقدام نماید. هنگامی که یک فرد به هنگام رابطه جنسی تمایل به تحقیر شدن، درد کشیدن جسمی یا روحی داشته باشد احتمالا می گوییم که به اختلال مازوخیسم جنسی مبتلاست. مهم نیست که چه کسی درد می کشد، (خود فرد یا شریک جنسی) یا این که درد جسمی باشد یا روانی چرا که زمانی که اشتیاق و تمایل به این نوع از رفتارهای جنسی بروز پیدا می کنند، بر زندگی شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و باید فورا به دنبال درمان باشید.

قبل از توضیح علائم مازوخیسم اول باید تعریف این بیماری را بدانید. مازوخیسم یا همان اختلال آزارخواهی جنسی، یک نوع اختلال نابهنجاری جنسی تلقی می‌شود که در آن افراد از عذاب و شکنجه‌‌ای که متحمل می‌شوند، لذت جنسی کسب می‌کنند. کانون اصلی این نابهنجاری جنسی تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا رنج بردن است. در واقع تحقير شدن حين رابطه جنسی برای افراد مازوخیسم لذت بخش است.

مازوخیسم در واقع نقطه مقابل انحراف جنسی سادیسم (دیگر آزاری) است. طبیعتا افرادی که مازوخیست یا آزار طلب می‌باشند به دنبال افرادی می‌گردند که دارای تمایلات دگرآزاری یا سادیسمی هستند. به طور کلی مازوخیسم‌ها، خفت طلب و دارای عزت نفس پایین بوده و به هر طریقی خود را به شخص مورد علاقه ‌شان تحمیل می‌کنند و هر گونه توهینی را از سمت او می‌پذیرند و همه گونه خود را در اختیار شریکشان قرار می‌دهند و از توهین و زجر کشیدن و شنیدن حرف‌های رکیک، لذت می‌برند. برده جنسی از جمله افرادی با این ویژگی‌ها هستند.

علائم مازوخیسم و سادیسم

علائم مازوخیسم و سادیسم هر دو راجع به لذت بردن از درد است. مازوخیسم به لذتی که فرد به هنگام درد کشیدن می برد اشاره دارد و سادیسم به لذت بردن از درد دیگران مربوط است. جالب توجه است، که بدانید هر مازوخیسم و هم سادیسم، کلمات شناخته شده ای هستند.زبان انگلیسی دارای هزاران کلمه است که از اسامی افراد واقعی و داستانی گرفته شده است. واژه مازوخیست از نام رمان نویس آلمانی در قرن نوزدهم به نام لئوپد ون ساچر مازوخ می آید . واژه سادیسم از نام یک نویسنده فرانسوی به نام مارکوس دو سادی برداشته شده است. این دو کلمه نه تنها اغلب در ارتباط با یکدیگر رخ می دهند، بلکه در یک کلمه به نام “سادومازوخیسم ” نیز ترکیب شده اند.

علائم مازوخیسم و سادیسم

علت بیماری مازوخیسم

علت اساسی مازوخیسم جنسی مشخص نیست اما افراد بسیاری باور دارند که این عارضه از مشکلات به وجود آمده در دوران بلوغ ناشی می شود.مخصوصا افرادی که در گذشته قربانی سوءاستفاده جنسی قرار گرفته اند بیشتر در معرض دچار شدن به این اختلال قرار می گیرند. همچنین شاخص هایی وجود دارد که علت مازوخیست جنسی را با مسائل مربوط به تصویر شما از خودتان و تمایل به نفوذ و اعمال قدرت بر دیگران مرتبط می داند که البته فرد نتوانسته است به آن ها دست پیدا کند و در نهایت همین مسئله منجر به این می شود که این اعمال قدرت را بر خودتان بخواهید .فرقی نمی کند که علت این اختلال چیست اما اگر علائم مازوخیسم جنسی بروز پیدا کردند بهتر است هرچه سریع تر به دنبال درمان آن باشید.

درمان علائم مازوخیسم

به دلیل پایداری علائم مازوخیسم درمان آن سخت‌ و زمان بر است. مبتلایان به این اختلال می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره اختلال‌های جنسی با کمک روان درمانی بینش مدار یا شرطی سازی انزجاری نسبت به درمان اقدام نمایند. در این بین همسر نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین می‌توان از روش‌هایی شامل مدیریت و شایسته سازی الگوهای برانگیختگی جنسی و خودارضایی و درمان‌هایی شامل بازسازی شناختی و آموزش مهارت‌های اجتماعی نیز استفاده کرد. از دارو نیز برای کاهش توهمات و رفتارهای مربوط به انحرافات جنسی استفاده می‌شود. این امر به ویژه در افرادی که رفتارهای خودآزارانه شدید و خطرناک دارند موثر است. دریافت مشاوره جنسی و مشاوره فردی برای این افراد ضروری می‌باشد. مشاوره جنسی به طور کلی برای همه اختلالات جنسی از جمله مالش دوستی، سادیسم، فتیشیسم و… نیز مفید است.

درمان علائم مازوخیسم

علائم مازوخیسم با چه رفتار هایی بروز می کند؟

تمایل به درد کشیدن به واسطه رفتارهایی مثل :

صدمه زدن و آسیب رساندن به بافت ها عضلانی بدن

بریدن قسمت های مختلف بدن

سوزندان یا ضربه زدن با اشیای داغ به بدن

سوراخ کردن بافت های پوستی

کوبیدن اعضای بدن یا ضربه زدن با اشیا به قسمت های مختلف بدن

کندن پوست و خراشیدن زخم هایی قدیمی

رفتار هایی هستند که در طی آن فرد مازوخیسم از قرار گرفتن در معرض درد احساس رضایت و لذت می کند . خود آزاری و مازوخیسم از بازه سنی کودکی تا پیری هر فردی را می تواند شامل شود و اما در متداول ترین موارد برخورد با مازوخیسم ، افراد جوان و میانسال این اختلال را تجربه می کنند . وقتی به زندگی افرادی که مازوخیست هستند ، نگاه می کنیم ، می بینیم که در زندگی خانوادگی یا اجتماعی شان برخورد های نزدیکی با پدیده هایی مثل خودکشی ، خود زنی یا اعمالی از این دست داشته اند . و این زمینه از قبل در آنها وجود داشته است اما بوسیله محرک هایی مثل مواد مخدر ، مشروبات الکی و افسردگی این زمینه در آنها تقویت شده و به مرور زمان فرصت خود نمایی را داشته است.

علائم مازوخیسم

آغاز یک بحث بدون این که دلیل مشخصی داشته باشید