علائم اضطراب و افسردگی و درمان آن هانوشته شده توسط در تاریخ فروردین 31, 1400

علائم اضطراب و افسردگی و درمان آن ها

اصطلاحات “اضطراب” و “افسردگی” در مکالمات مختلف به صورت گاه به گاه بسیار استفاده می شوند – و این دلیل خوبی دارد. هر دو احساسات عادی برای تجربه هستند، که به طور معمول در پاسخ به موقعیت های پر خطر یا بالقوه خطرناک (در مورد اضطراب) یا شرایط ناامید کننده و ناراحت کننده (در مورد افسردگی) رخ می دهند. رابطه بین این احساسات – و شرایط بالینی مرتبط با آن ، اختلالات اضطرابی و اختلالات خلقی – پیچیده و تا حدودی خاص هستند.

برای یک فرد، اضطراب می تواند به اجتناب و گوشه گیری منجر شود. انزوا می تواند منجر به فقدان فرصت برای تجربه های لذت بخش شود، که پس از آن منجر به روحیه پایین می شود. برای دیگران، احساسات ممکن است در جهت مخالف جریان داشته باشند. احساس ضعف ممکن است انرژی شخصی را برای انجام کارهایی که معمولاً از آنها لذت می برند، از بین ببرد و تلاش برای برقراری ارتباط مجدد با جهان ممکن است باعث عصبی شدن فرد شود. درک تمایز بین این دو احساس و توصیف شدت مشکل می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

رابطه اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی از نظر زیست شناختی مشترک هستند. حالت های پایدار اضطراب یا کم خلقی مانند افرادی که با اضطراب بالینی و اختلالات خلقی روبرو هستند، شامل تغییر در عملکرد انتقال دهنده عصبی است. تصور می شود که سطح پایین سروتونین همراه با سایر مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین و اپی نفرین در هر دو نقش دارند.

رابطه اضطراب و افسردگی

در حالی که پایه های بیولوژیکی این مشکلات مشابه است، اضطراب و افسردگی به طور متفاوتی تجربه می شود. به این ترتیب، ممکن است دو حالت دو روی یک سکه محسوب شوند.

اضطراب و افسردگی می تواند به طور متوالی اتفاق بیفتد (یکی در واکنش به دیگری)، یا ممکن است همزمان اتفاق بیفتد. هنگامی که مشکلات اضطرابی و خلقی به طور همزمان به آستانه تشخیص بالینی برسند، تشخیص های خاص شرایط همزمان محسوب می شوند.

تفاوت های ذهنی بین اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی دارای خصوصیات روانشناختی متمایزی هستند. نشانگرهای ذهنی آنها (علائم یا بیان شرایط) متفاوت است.

مارکرهای ذهنی اضطراب

افراد مبتلا به اضطراب ممکن است:

نگران آینده نزدیک یا بلند مدت باشید

در مورد اشتباه پیش آمده، فکرهای غیرقابل کنترل و مسابقه ای داشته باشند

از موقعیت هایی که می توانند اضطراب ایجاد کنند اجتناب کنید تا احساسات و افکار طاقت فرسا نشوند

در مورد مرگ فکر کنند، به مفهوم ترس از مرگ به دلیل خطر درک شده از علائم جسمی یا نتایج خطرناک پیش بینی شده

بسته به ماهیت اضطراب، این مارکرهای ذهنی ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، شخصی با اختلال اضطراب عمومی (GAD) ممکن است نگران موضوعات، رویدادها یا فعالیت های مختلف باشد. از طرف دیگر، یک فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) بیشتر ترس از ارزیابی منفی یا طرد شدن توسط دیگران و ترس از ملاقات با افراد جدید یا سایر موقعیت های چالش برانگیز اجتماعی دارد.

وسواس فکری یا انگیزه های ذهنی غیرواقعی (گاهی با کیفیتی جادویی) هستند که فراتر از نگرانی های روزمره است. آنها مظهر برجسته ذهنی اضطراب در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی هستند.

مارکرهای ذهنی اضطراب

به بیان ساده، افراد مبتلا به اضطراب تا حدی مشغول نگرانی هستند که متناسب با خطر واقعی یا واقعیت نباشد.

مارکرهای ذهنی افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است:

ناامید باشند، با این فرض که هیچ اتفاق مثبتی در آینده برای خودشان، برای دیگران یا برای جهان نخواهد افتاد

باور کنید به خاطر همین ناامیدی ارزش ندارد که فکر کنید یا احساس متفاوتی داشته باشید

احساس بی ارزشی کنند، گویی که آنها چه کسانی هستند یا چه کاری انجام می دهند هیچ ارزشی ندارد

به دلیل اعتقاد مداوم به اینکه زندگی ارزش زیستن ندارد یا این که باری برای دیگران سنگینی می کند، به مرگ فکر کنند. در موارد افسردگی متوسط تا شدید، افکار خودکشی خاص تری می تواند وجود داشته باشد.

مارکرهای ذهنی افسردگی

در اختلال افسردگی اساسی (MDD)، این نوع افکار بیشتر روزها و بیشتر از هفته ها ادامه دارد. اگر فردی بین یک حالت خلقی بسیار کم و بسیار بالا بی حرکت باشد، تشخیص اختلال دو قطبی ممکن است اعمال شود برای هر نوع اختلال خلقی، حالت خلقی کم احتمالاً با نوع تفکری که در بالا توضیح داده شد، مشخص می شود.

تفاوت های جسمی بین اضطراب و افسردگی

علائم جسمی اضطراب یا افسردگی می تواند برای فرد مبتلا طاقت فرسا باشد.

علائم جسمی اضطراب

حالت جسمی اضطراب را می توان به طور کلی به عنوان افزایش تحریک مفهوم داد. ویژگی های خاص عبارتند از:

• مشکل در تمرکز به دلیل حالت تحریک یا افکار مسابقه ای
  • مشکل افتادن یا خواب ماندن به دلیل افکار مسابقه ای یا سایر علائم جسمی
  • پریشانی دستگاه گوارش (به عنوان مثال ، حالت تهوع ، اسهال یا یبوست)
    افزایش ضربان قلب ، فشار خون ، تعریق
  • تنش عضلانی

علائم جسمی افسردگی

افسردگی در درجه اول با تغییر در روند فیزیکی معمول از ابتدا مشخص می شود، مانند:

• مشکل در تمرکز و حافظه به دلیل فرآیندهای فکری نشخوارکننده یا سایر علائم جسمی
  • کمبود انرژی
  • از دست دادن اشتها یا افزایش قابل توجه اشتها
  • حرکت یا صحبت کندتر از حد معمول
  • درد جسمی بدون دلیل
  • خوابیدن بسیار بیشتر یا خیلی کمتر از آنچه معمول است به دلیل فرآیندهای فکری فکری یا انرژی کم است.

درمان اضطراب و افسردگی

حتی اگر تصمیم بگیرید که مشکل اضطراب یا خلق و خوی شما برای شما مسئله ای درجه پایین است، باز هم ارزش دارد که روی آن کار کنید. در نظر بگیرید که چقدر در زندگی شما دخالت می کند و از چه راه هایی برای تعیین اینکه چه نوع مداخلاتی می تواند مفید باشد، در نظر بگیرید.

درمان اضطراب و افسردگی

رویکردهای خودیاری

اگر علائم شما خفیف است، تمایل به سستی و فرارسیدن دارد، یا اگر قبلاً درمان رسمی داشته اید و نگران عود بیماری هستید، مداخلات خودیاری می تواند مکانی مناسب برای شروع باشد.

این رویکردها می تواند شامل کتاب های خودیاری و برنامه های تلفنی باشد که روان درمانی های مبتنی بر شواهد را تطبیق می دهند یا روشی را برای تمرین مهارتهایی نشان می دهند که یک علامت را هدف قرار می دهند (مانند مراقبه ذهن آگاهی برای عصبانیت یا اضطراب).

اگر علائم شما پایدار است، بر روابط و توانایی شما برای انجام مسئولیت های مختلف تأثیر می گذارد ، یا به وضوح برای دیگران قابل مشاهده است، پس درمان رسمی تر قابل تأمل است.

روان درمانی

برای افسردگی و یا مشکلات اضطرابی، انواع مختلفی از گفتاردرمانی وجود دارد. در روان درمانی ساختاری، مانند درمان رفتاری شناختی (CBT)، روش درمانی برای اضطراب و افسردگی می تواند اندکی متفاوت باشد. برای هر دو مسئله، CBT به شما نحوه کار با تله های فکری مفید را آموزش می دهد. و برای هر یک از مشکلات، CBT احتمالاً از شما می خواهد که رفتاری بیشتری انجام دهید.

برای اضطراب، هدف این است که رفتار اجتنابی را به حداقل برسانید و به شما کمک کند نتیجه عواقب خود را تأیید کنید. برای افسردگی، هدف این است که به شما کمک کند احساسات مثبت، افزایش انرژی (حتی اگر مختصر) باشد، یا نوع دیگری از تعامل دلپذیر با جهان را تجربه کنید. این تئوری می گوید که فعال کردن رفتار، حتی هنگامی که – یا به ویژه هنگامی که – انرژی یا خلق و خوی شما پایین است، می تواند منجر به نوعی پاداش مثبت شود.

در گفتاردرمانی روان پویایی، جلسات مربوط به اضطراب و افسردگی ممکن است بیشتر از زمان های مختلف شبیه به هم باشند. از شما خواسته می شود آزادانه در مورد گذشته و حال صحبت کنید تا از افکار ناخودآگاه و درگیری های زمینه ساز علائم خود آگاه شوید.

اگر فکر می کنید اضطراب و علائم خلقی جداگانه و همزمان را تجربه می کنید ناامید نشوید. در روان درمانی های موثر برای این مشکلات همپوشانی وجود دارد.

روان درمانی

داروها

نشان داده شده است که یک گروه از داروها به عنوان مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) برای اضطراب و افسردگی مفید هستند. سایر داروهایی که ممکن است بسته به علائم شما استفاده شوند شامل داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای (TCA)، مهارکننده های انتخابی جذب مجدد نوراپی نفرین (SNRI) و داروهای ضد اضطراب هستند.

درمان اختلالات روانشناختیدرمان اختلالات هیجانیروانپزشکیروانکاویسلامت روان