علائم ترومای دوران کودکی در بزرگسالاننوشته شده توسط در تاریخ بهمن 4, 1400

علائم ترومای دوران کودکی در بزرگسالان

اگر شما نیز ترومای دوران کودکی را تجربه کرده اید، به احتمال زیاد در آینده دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شده اید یا تجربه کرده اید. این مقاله توضیح می‌دهد که تروما چیست، انواع آسیب های روانی در دوران کودکی چگونه ممکن است به نظر برسد و چگونه ترومای دوران کودکی بر بزرگسالی تأثیر می‌گذارد.

ترومای دوران کودکی نه تنها به معنای آزار جسمی، عاطفی یا جنسی است، بلکه قرار گرفتن در معرض رویدادهای آسیب زا نیز است. این رویدادهای آسیب زا می تواند زمانی باشد که کودکان شاهد بلایای طبیعی هستند یا حتی زمانی که شاهد خشونت در جوامع خود هستند.

عواملی که واکنش کودک به آسیب را تعیین می کنند عبارتند از:

سطح رشد: این عامل می تواند به معنای سطحی باشد که کودک از نظر سنی یا ذهنی است.

قومیت یا عوامل فرهنگی: این مورد می تواند بر آنچه که کودک به عنوان یک پاسخ طبیعی به تروما بر اساس آنچه از افراد جامعه یا خانواده خود دیده است، تأثیر بگذارد.

مواجهه قبلی با تروما: اگر کودک بیشتر به رویدادهای آسیب زا عادت داشته باشد، می تواند به این معنی باشد که با یادگیری کنترل واکنش های خود سازگار می شود.

منابع موجود: اشاره به ارتباط اجتماعی-اقتصادی خانواده آنها و همچنین دسترسی آنها به نیازهایشان به طور منظم دارد.

مشکلات کودک و خانواده از قبل وجود داشته است: این می تواند نشان دهد که والدین شما چقدر حمایت می کنند وقتی به آنها می گویید که یک اتفاق آسیب زا رخ داده است، یا می تواند به این معنی باشد که نوعی از آسیب های سوء استفاده آمیز در خانواده نزدیک شما رخ می دهد.

علائم PTSD در کودکان

پس از قرار گرفتن در معرض هر رویداد آسیب زا، بچه ها تمایل دارند نوعی تغییر رفتاری را بیان کنند. این رفتارها هنوز به طور مرتب توسط متخصصان بهداشت روان در اقدامات روزانه خود با بزرگسالان گزارش می شود. این تغییرات رفتاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

ترس‌های جدید ناگهانی: این ترس‌ها ممکن است با رویداد آسیب‌زا مرتبط باشند یا نباشند.

اضطراب جدایی: زمانی اتفاق می‌افتد که کودک غرق در اضطراب می‌شود، اگر والدینش در اطراف نباشند.

اختلالات خواب: این می تواند به این معنی باشد که آنها شروع به دیدن کابوس می کنند یا توانایی به خواب رفتن سریع را از دست می دهند.

غم و اندوه: اگر متوجه شدید که شما یا یکی از عزیزانتان بیشتر احساس ناراحتی می کنید، ممکن است نشانه ای از کنار آمدن آنها با یک رویداد آسیب زا باشد.

از دست دادن علاقه به فعالیت های عادی: کودک ممکن است علاقه خود را به چیزهایی که زمانی از آنها لذت می برد از دست بدهد.

ناتوانی در تمرکز: این می تواند طولانی یا کوتاه مدت باشد و بر چیزهایی مانند مدرسه، کار یا فعالیت های عادی تأثیر بگذارد.

خشم: عصبانیت غیر قابل توضیح یا تحریک پذیری که با سطح رویداد مطابقت ندارد، می تواند نشانه یک رویداد آسیب زا باشد.

شکایات جسمی: این شکایات می تواند شامل معده درد، سردرد یا هر درد جسمی دیگری باشد که به نظر می رسد دلیل اصلی نداشته باشد.

بسیاری از این علائم با گذشت زمان از بین می‌روند

توجه به این نکته مهم است که بسیاری از این علائم با گذشت زمان از بین می‌روند، با این حال، اگر کودک مکرراً در معرض ترومای دوران کودکی قرار گیرد یا سابقه مشکلات اضطرابی داشته باشد، خطر PTSD افزایش می‌یابد. در حالی که کودکان ممکن است بهبود پیدا کنند، بین 3 تا 15 درصد از دختران و 1 تا 6 درصد از پسران به PTSD مبتلا خواهند شد.

درمانگری که بر درمان PTSD تمرکز دارد. علاوه بر این علائم، کودکانی که PTSD را تجربه می‌کنند ممکن است در تلاش برای جستجوی علائم هشداردهنده برای جلوگیری از آسیب‌های آینده، بیش‌هوشیاری نشان دهند. کودکانی که از PTSD رنج می برند نیز ممکن است تروما را دوباره تجربه کنند یا از چیزهایی که ممکن است به آنها یادآوری کند یا باعث به یاد آوردن تروما شود اجتناب کنند.

PTSD در کودکان

علائم ترومای دوران کودکی در بزرگسالان

اثرات ترومای دوران کودکی می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. تروما می تواند بر روابط آینده تأثیر بگذارد و منجر به مسائل دیگری مانند افسردگی و اعتماد به نفس پایین شود.

سوء استفاده در دوران کودکی ممکن است بر روابط بزرگسالان تأثیر بگذارد

تجربه تروما در دوران کودکی می تواند بر نحوه ایجاد وابستگی در روابط عاشقانه تأثیر بگذارد.

در یک مطالعه از 911 دانش آموز (492 زن و 419 مرد) در مورد تجربیات آنها در کودکی با تروما سؤال کرد. دانش‌آموزانی که مورد بررسی قرار گرفتند که آزار جسمی، عاطفی یا جنسی را تجربه کردند، به احتمال زیاد سبک‌های دلبستگی ترسناک، مشغله و طردکننده را نشان می‌دادند. همچنین دریافت که دانش‌آموزانی که ترومای دوران کودکی را تجربه نکرده‌اند، به احتمال زیاد در بزرگسالی سبک‌های دلبستگی ایمن دارند.

چهار سبک دلبستگی

در اینجا نگاهی به چهار سبک دلبستگی داریم:

ایمن: افراد دارای سبک دلبستگی ایمن دارای روابط سالم و سطح خوبی از عزت نفس هستند.

دوسوگرا: این سبک های دلبستگی تمایلی به نزدیک شدن بیش از حد به افراد ندارند و همیشه نگران هستند که شریک زندگی آنها را ترک کند.

اجتنابی: سبک های دلبستگی اجتنابی با صمیمیت مشکل دارند و هرگز اجازه ندهید کسی به خاطر ترس از رها شدن خیلی نزدیک شود.

بی نظم: این سبک های دلبستگی گاهی نقش والدین را در روابط عاشقانه به عهده می گیرند.

سایر علائم ترومای دوران کودکی در بزرگسالان

قرار گرفتن در معرض رویدادهای آسیب زا همچنین می تواند باعث کاهش عزت نفس، افسردگی، رفتارهای خود تخریبی و حتی مشکل در اعتماد به دیگران شود. این امر به ویژه با افزایش سن می تواند مشکل ساز شود، زیرا PTSD و رویدادهای آسیب زا از دوران کودکی در واقع می تواند منجر به اثرات نامطلوب سلامتی در بزرگسالی شود.

بر اساس پادکست کلینیک کلیولند، بزرگسالانی که در کودکی دچار تروما شده اند، بسیار بیشتر در معرض افسردگی و اختلالات خلقی و همچنین افکار خودکشی هستند. آنها همچنین احتمالاً از الکل و سایر مواد سوء استفاده می کنند. در نهایت، آنها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مزمن، مانند دیابت و بیماری قلبی، در مراحل بعدی زندگی هستند. احتمال بیشتر ابتلا به بیماری مزمن به طور بالقوه به این دلیل است که بزرگسالانی که در کودکی دچار تروما شده اند، بیشتر درگیر فعالیت های پرخطر مانند سیگار کشیدن هستند.

پیشگیری از این بیماری ها

این پادکست همچنین توضیح داد که پزشکان در حال تحقیق بر روی این امکان هستند که درک گذشته شخص و ارتباط آنها با تروما می تواند منجر به درمان بهتری شود که می تواند به پیشگیری از این بیماری ها و علائم کمک کند. حتی ممکن است این آسیب‌ها به روشی خاص بر مغز تأثیر بگذارد. تشخیص اینکه چگونه مغز تحت تاثیر قرار گرفته است می تواند منجر به پیشرفت در درمان در مورد درمان و مداخله پزشکی شود.

شما هرگز آنقدر پیر و پا به سن گذاشته نیستید که بخواهید برای چیزی که در کودکی اتفاق افتاده است کمک بگیرید. بدانید که همیشه می توانید روی خودتان کار کنید و از یک درمانگر کمک بگیرید. بدانید که افکار و احساسات شما در مورد چیزهایی که سال ها پیش برای شما اتفاق افتاده است، اکنون نیز مانند آن زمان معتبر است، و اگر مدتی طول کشیده باشد تا به نقطه ای برسید که آماده باشید روی آن کار کنید، اشکالی ندارد. مهم نیست که چه زمانی در زندگی خود مورد سوء استفاده قرار گرفته اید، هرگز برای کمک گرفتن از یک متخصص دیر نیست.

درمان اختلالات روانشناختیروانکاوی