درمان اختلال بایپولار یا اختلال بایپولار چیست؟نوشته شده توسط در تاریخ اسفند 25, 1401

درمان اختلال بایپولار یا اختلال بایپولار چیست؟

دارو درمانی پایه اصلی درمان اختلال بایپولار است، اما موفق ترین و بادوام ترین درمان شامل ترکیبی از دارو و روان درمانی است. درمان های موثر برای اختلال بایپولار شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT)، درمان خانواده محور و ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی است.

آموزش روانی گروهی و برنامه های حمایت از همتایان نیز درمان های مفیدی برای اختلال بایپولار هستند. در مورد اهمیت درمان صحیح اختلال بایپولار، اینکه انواع مختلف درمان شامل چه چیزهایی است، چگونه درمان می تواند به افراد مبتلا به این نوع اختلال کمک کند و چگونه درمانگری را که با آن احساس راحتی می کنید پیدا کنید، بیشتر بخوانید.

انواع روش های درمانی برای اختلال بایپولار

اختلال بایپولار یک بیماری روانی است که با نوسانات خلقی شدید، از جمله دوره های افسردگی و شیدایی مشخص می شود. هیچ “درمانی” برای اختلال بایپولار وجود ندارد. این چیزی است که باید در طول زندگی خود آن را مدیریت کنید. به این ترتیب، افراد مبتلا به اختلال دو قطبی باید در طول زندگی خود دارو مصرف کنند. اما دارو به خودی خود برای مدیریت مؤثر علائم و جلوگیری از عود اپیزودها کافی نیست.

در عوض، مؤثرترین استراتژی برای مدیریت اختلال دوقطبی، درمان مداوم آن با دارو و روان درمانی است. بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2019 در Psychiatry Online، روش‌های درمانی که در درمان اختلال بایپولار مؤثرترین هستند عبارتند از:

• آموزش روانی به ویژه در گروه
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی
  • درمان خانواده محور
  • برنامه های حمایت از همتایان

انواع روش های درمانی برای اختلال بایپولار

درمان هایی که شواهد کمتری در پشت خود دارند اما در درمان اختلال بایپولار امیدوارکننده هستند عبارتند از:

• درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی
  • اصلاح عملکردی
  • مدیریت بیماری و بهبودی

تکنیک های درمان اختلال بایپولار

هر نوع درمان مبتنی بر شواهد برای اختلال بایپولار کمی متفاوت است و بسته به نیازهای خاص شما ممکن است یک نوع درمانی برای شما بهتر عمل کند. بیایید نگاهی بیندازیم به آنچه که هر نوع درمان برای بایپولار ارائه می دهد.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT نوعی درمان است که به افراد می آموزد که با افکار خود هماهنگ باشند و چگونه این افکار بر احساسات و رفتارها تأثیر می گذارند. CBT موثرترین نوع روان درمانی برای اختلال بایپولار در نظر گرفته می شود

آموزش روانی گروهی

آموزش روانی شامل یادگیری در مورد اختلال بایپولار، درک علائم هشدار دهنده اولیه دوره های افسردگی و شیدایی و یادگیری نحوه پایبندی به روال های سبک زندگی است که زندگی با اختلال بایپولار را قابل کنترل تر می کند. آموزش بخش مهمی از زندگی با اختلال بایپولار و تحت کنترل نگه داشتن علائم است. تحقیقات نشان داده است که آموزشی که در یک گروه و با سایر اعضای خانواده اتفاق می افتد، مؤثرترین است

ریتم درمانی بین فردی و اجتماعی (IPSRT)

IPSRT شامل افراد مبتلا به اختلال بایپولار می‌شود که اطلاعات مربوط به فعالیت‌های روزانه خود را وارد می‌کنند تا مطمئن شوند که انتخاب‌های سالمی دارند. اطلاعات ثبت شده ممکن است شامل ساعات خواب، صبح و شب بیدار شدن، همراه با فعالیت های دیگری مانند خوردن و ورزش باشد. همراه با یک درمانگر، افراد می توانند تشخیص دهند که چگونه پایبندی به یک روال سالم بر خلق و خو و توانایی آنها برای عملکرد خوب تأثیر می گذارد.

درمان خانواده محور (FFT)

اختلال بایپولار می تواند کل خانواده را تحت تاثیر قرار دهد. در FFT، هم شما و هم اعضای خانواده یا همسرتان در جلسات درمانی شرکت می کنید. جلسات شامل آموزش در مورد اختلال بایپولار، شناخت علائم افزایش علائم و چگونگی کاهش بروز دوره های جدید است. مهارت های ارتباطی و حل تعارض نیز مورد توجه قرار گرفته است

درمان خانواده محور (FFT)

برنامه های پشتیبانی همتایان

پشتیبانی همتا به همتا روشی قدرتمند برای افراد مبتلا به اختلال بایپولار است تا با دیگرانی که با چالش های مشابه زندگی می کنند ارتباط برقرار کنند. پشتیبانی ممکن است یک به یک باشد یا ممکن است در گروه های بزرگتر اتفاق بیفتد. این روزها، گروه‌های پشتیبانی زیادی وجود دارند که به صورت آنلاین ارائه می‌شوند، اگرچه پشتیبانی حضوری نیز ممکن است در دسترس باشد. حمایت همتایان اغلب به عنوان یک درمان نگهدارنده برای افراد مبتلا به اختلال بایپولار در نظر گرفته می شود

چه درمانی برای اختلال بایپولار می تواند کمک کند؟

افرادی که با بالا و پایین بودن بایپولار (افسردگی و شیدایی/هیپومانیا) سر و کار دارند، ممکن است عملکرد روزانه خود را بسیار دشوار ببینند. اختلال بایپولار می تواند بر روابط بین فردی شما، توانایی شما در کار و مراقبت از کودکان و توانایی شما در مراقبت از خود تأثیر بگذارد. علائم اختلال بایپولار بسته به اینکه شما یک دوره شیدایی یا افسردگی را تجربه می کنید متفاوت است.

علائم شیدایی عبارتند از:

• احساس هیجان یا “بالا بودن”
  • افکار مسابقه ای، مشکل در تمرکز
  • احساس نمی کنید که به خواب زیادی نیاز دارید
  • رفتارهای پرخطر
  • کاهش اشتها
  • تند صحبت کردن
  • احساس مهم بودن و قدرتمند بودن

علائم افسردگی عبارتند از:

• احساس غم و اندوه و ناامیدی
  • نمی خواهد از رختخواب بلند شود
  • مشکل در تکمیل فعالیت ها
  • کاهش علاقه به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • احساس کندی و مشکل در تفکر واضح
  • داشتن افکار خودکشی

درمان این اختلال می تواند به کاهش شدت این علائم کمک کند. این می تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید که افکار، احساسات و الگوهای رفتاری چالش برانگیز همراه با اختلال بایپولار را شناسایی کرده و برای تغییر آن تلاش کنید. علاوه بر این، می‌تواند به شما و خانواده‌تان حمایت آموزشی و راهنمایی‌های درمانی مداوم را در حین عبور از وضعیت ارائه دهد.

فواید درمان برای اختلال دوقطبی

تحقیقات فواید واضحی را برای پایبندی به یک روال مراقبتی که هم درمان و هم دارو را شامل می شود، پیدا کرده است. به طور خاص، درمان می تواند چند کار خاص را برای کنترل علائم انجام دهد. به گزارش روانپزشکی آنلاین، درمان‌های مبتنی بر شواهد برای این اختلال ممکن است مدت زمانی را که برای بهبودی فرد مبتلا به اختلال بایپولار طول می‌کشد، تسریع بخشد. همچنین می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های لازم برای مدیریت علائم خود و حفظ روابط سالم را بیاموزند

تحقیقات منتشر شده در FOCUS—Psychiatry Online نشان داد که افراد مبتلا به اختلال بایپولار که از درمان استفاده می‌کنند، با احتمال بیشتری سریع‌تر از دوره‌های افسردگی بهبود می‌یابند و احتمال کمتری دارد که یک دوره جدید را تجربه کنند. همچنین عملکرد روزانه و رفاه کلی را بهبود می بخشد

اثربخشی درمان اختلال بایپولار

اطلاعات منتشر شده زیادی در مورد اثربخشی درمان اختلال بایپولار وجود ندارد. اما یک بررسی سیستماتیک 2020 منتشر شده در JAMA Psychiatry پاسخ هایی را ارائه می دهد. محققان این مطالعه 39 کارآزمایی را تجزیه و تحلیل کردند که در مجموع شامل 3863 فرد مبتلا به اختلال بایپولار بود. نتیجه گیری آنها این بود که افرادی که از دارو و درمان برای درمان اختلال بایپولار استفاده می کردند بهتر از افرادی که به تنهایی از دارو استفاده می کردند، موفق بودند.

به طور خاص، آنها دریافتند که افرادی که هم از دارو و هم از درمان استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، میزان عود علائم را کاهش می‌دهند. آنها دریافتند که از نظر نوع درمان، درمان شناختی رفتاری موفق ترین بوده و پس از آن درمان خانواده محور و درمان بین فردی قرار دارند. علاوه بر این، آنها دریافتند که آموزش روانی گروهی یا خانوادگی موفق تر از آموزش روانی فردی است.

فواید درمان برای اختلال دوقطبی

چه طور باید شروع کرد

پس از دریافت تشخیص اختلال بایپولار، معمول است که احساس خستگی کنید. مهم است که به دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد داروهایی که برای پایدار نگه داشتن شما ضروری است، همراه با اصلاحات سبک زندگی که به شما کمک می کند زندگی کامل و سالمی داشته باشید، پایبند باشید.

همانطور که به فکر اضافه کردن درمان به روال خود هستید، ممکن است با درخواست از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا روانپزشک خود برای توصیه شروع کنید. ضروری است که به یک درمانگر با تجربه در کمک به افراد مبتلا به بایپولار مراجعه کنید، و آنها ممکن است ارائه دهندگانی را در منطقه بشناسند که سابقه موفقیت دارند.

اگر بیمه درمانی دارید، می توانید لیستی از ارائه دهندگان را از شرکت های بیمه خود دریافت کنید. اما شما می خواهید ارائه دهندگان را

بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها تجربه ای با اختلال بایپولار دارند. ممکن است از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که به شما در تحقیق کمک کند.

سازمان‌هایی که در زمینه اختلال بایپولار تخصص دارند

مکان دیگری که باید به آن نگاه کرد، سازمان‌هایی هستند که در زمینه اختلال بایپولار تخصص دارند، مانند بنیاد بین‌المللی بایپولار (IBPF)، اتحادیه حمایت از افسردگی و بایپولار (DBSA)، و بنیاد بین‌المللی بایپولار (IBPF). این سازمان ها فهرستی از ارائه دهندگان محلی دارند که در اختلال بایپولار تخصص دارند. هنگامی که چند درمانگر پیدا کردید، می توانید شروع به گرفتن قرار ملاقات کنید. یک درمانگر خوب کسی است که تجربه و پیشینه مناسبی برای کمک به شما داشته باشد، اما مهم است که فردی را پیدا کنید که با او احساس راحتی کنید.

گاهی اوقات ممکن است چند قرار ملاقات طول بکشد تا بدانید که آیا یک درمانگر مناسب است یا خیر، و گاهی اوقات لازم است چند درمانگر مختلف را امتحان کنید تا زمانی که یکی را پیدا کنید که با آن احساس راحتی کنید. این طبیعی و خوب است. اگر اولین درمانی که ملاقات می کنید برای شما مناسب نیست، تسلیم نشوید. نکته اصلی این است که شما مستحق حمایت هستید زیرا با اختلال بایپولار زندگی می کنید. درمان یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از دریافت مراقبت‌های لازم برای داشتن یک زندگی کامل با اختلال بایپولار است. تو شایستگیشو داری.

درمان اختلالات روانشناختیروانکاوی