بهترین روش برای درمان مازوخیسمنوشته شده توسط در تاریخ فروردین 3, 1400

بهترین روش برای درمان مازوخیسم

درمان مازوخیسم یا به شکل درمان دارویی یا درمان مشاوره ای انجام می شود. در موارد بسیار حاد برای کنترل فرد بیمار از داروهای خاص که باید از طرف پزشک توصیه شود، استفاده می شود و به نوعی درمان دارویی زمینه ای برای درمان مشاوره ای می شود.مازوخیسم یا خود آزاری، نوعی اختلال جنسی روانی است که در آن رضایت جنسی شخص به واسطه ایجاد درد جسمی شدید یا تحقیر وی به وجود می آید و شخص از اینکه تحت تاثیر درد قرار می گیرد، احساس لذت خواهد کرد.

در علم زیست شناسی و بیولوژی ریشه این اختلال بررسی شده است و هنگامی که شخصی شروع به درد کشیدن می کند، سیستم عصبی وی برای جلوگیری از درد، اندروفین (هورومون سرخوشی و لذت ) ترشح می کند و این اتفاق دقیقا مشابه به حسی که مورفین در مخدر ها برای شخص ایجاد می کند را به وجود می آورد.

تجربیات بالینی بسیاری از روانشناسان نشان داده است که هیپنوتیزم درمانی نیز می تواند در درمان مازوخیسم با شیوه های منحصر به فرد و نفوذ در ناخوداگاه در درمان مازوخیسم نتایج درخشانی به بار آورده است. به علاوه روان درمانی و رفتاردرمانی و…نیز از روش های دیگر درمان مازوخیسم است.

متاسفانه بسیاری از درمانگران به هر دلیلی معتقدند که بسیاری از انحرافات جنسی قابل درمان نیستند (یا از روی سهو و یا به هر دلیلی !) به هر حال به اعتقاد ما این نوع از انحراف جنسی همانند بسیاری از اختلالات روانی ریشه در ضمیر ناخودآگاه و تجربیات گذشته فرد دارد که قابل درمان است. روان درمانی و هیپنوتراپی یا هیپنوتیزم درمانی بهترین و قویترین روش درمان مازوخیسم برای این نوع از مشکلات است.

علائم مازوخیسم

• هر فردی که در روابط جنسی خود احساساتی مثل :
  • لذت بردن از درد
  • درخواست آسیب رساندن از طرف دیگر
  • لذت بردن از نابهنجاری های جنسی
  • عدم احساس گناه و شرم بعد از رابطه نا بهنجار

را تجربه کند، باید برای درمان مازوخیسم به روانشناس خوب و سکس تراپ مراجعه کند.

انواع مازوخیسم و اهمیت آن ها در درمان مازوخیسم

مازوخیسم روانی

مازوخیسم روانی در زندگی روزمره ما اتفاق می افتد. در مازوخیسم روانی افراد به دنبال تحقیر شدن هستند. هرچه انها بیشتر تحقیر و کوچک شمرده شوند احساس لذت بیشتری خواهند داشت.و تا وقتی که به انها توهین نشود و شخصیتشان خورد نشود احساس ارامش نمیکنند.

افرادی که به مازوخیسم روانی دچار هستند خود را تمام و کمال در اختیار فرد مقابل (معشوق) قرار میدهند. روابط این افراد با یکدیگر همانند روابط عادی نیست و بیشتر شکل و ظاهر ارباب و برده به خود دارد. در این اختلال افراد اصرار بر این دارند که توسط معشوق خود ازار کلامی ببینند. شنیدن الفاظ رکیک و نامناسب، بد رفتاری، خرد کردن شخصیت و.. از مواردی است که این افراد از آن لذت میبرند. متاسفانه این اختلال در بسیاری افراد دیده میشود که این افراد باید هر چه سریع تر مورد درمان قرار گیرند.

مازوخیسم فیزیولوژیکی

این نوع از مازوخیسم بدترین و خطرناک ترین نوع از مازوخیسم به شمار میرود. چرا که همانند مازوخیسم روانی فرد با ازار کلامی و اهانت های کلامی به احساس ارامش دست نمی یابد. در مازوخیسم فیزیولوژیکی فرد در خواست شکنجه و ازار جسمی دارد. و از اینکه مورد ضرب و شتم و اسیب قرار گیرد احساس لذت میکند. اسیب هایی چون سوختگی پاره شدن پوست کنده شدن مو و… میتواند برای او لذت بخش باشد.

در مازوخیسم فیزیکی فرد با اشتیاق بدن خود را در مقابل شکنجه قرار میدهد. و گاهی این شکنجه ها برای شرایط جسمی او می تواند بسیار خطرناک باشد.

انواع مازوخیسم

مازوخیسم احساساتی

بعضی از افراد مبتلا به مازوخیسم که معمولأ کمرو، نادان و بی‌سواد هم هستند، از آشکار شدن انحراف خویش خودداری می‌کنند و به درون خود پناه می‌برند. این افراد می کوشند با تجسم صحنه‌های مختلف مازوخیسم از راه فکر و خیال، تمایلات غیر‌ عادی خود را نشان دهند. این دسته از منحرفان را مازوخیست های احساساتی و انحراف آنها را مازوخیسم احساساتی گویند.

مازوخیسم با چه رفتار هایی بروز می کند؟

تمایل به درد کشیدن به واسطه رفتارهایی مثل :

• صدمه زدن و آسیب رساندن به بافت ها عضلانی بدن
  • بریدن قسمت های مختلف بدن
  • سوزندان یا ضربه زدن با اشیای داغ به بدن
  • سوراخ کردن بافت های پوستی
  • کوبیدن اعضای بدن یا ضربه زدن با اشیا به قسمت های مختلف بدن
  • کندن پوست و خراشیدن زخم هایی قدیمی

رفتار هایی هستند که در طی آن فرد مازوخیسم از قرار گرفتن در معرض درد احساس رضایت و لذت می کند. خود آزاری و مازوخیسم از بازه سنی کودکی تا پیری هر فردی را می تواند شامل شود و اما در متداول ترین موارد برخورد با مازوخیسم، افراد جوان و میانسال این اختلال را تجربه می کنند. وقتی به زندگی افرادی که مازوخیست هستند، نگاه می کنیم، می بینیم که در زندگی خانوادگی یا اجتماعی شان برخورد های نزدیکی با پدیده هایی مثل خودکشی، خودزنی یا اعمالی از این دست داشته اند. و این زمینه از قبل در آنها وجود داشته است اما بوسیله محرک هایی مثل مواد مخدر، مشروبات الکی و افسردگی این زمینه در آنها تقویت شده و به مرور زمان فرصت خود نمایی را داشته است.

مازوخیسم با چه رفتار هایی بروز می کند؟مازوخیسم و اختلالات روانی

مازوخیسم می تواند زمینه اختلالات عصبی و روانی مثل افسردگی، اضطراب، اختلال جنسیتی، حمله های عصبی را در هر فردی تقویت کند ؛ زیرا در مدت زمان کوتاهی سیستم های عصبی بدن در مواجه با درد می توانند واکنش های متفاوتی را از خود نمایان کنند.

درمان مازوخیسم

درمان مازوخیسم یا به شکل درمان دارویی یا درمان مشاوره ای انجام می شود. در موارد بسیار حاد برای کنترل فرد بیمار از داروهای خاص که باید از طرف پزشک توصیه شود، استفاده می شود و به نوعی درمان دارویی زمینه ای برای درمان مشاوره ای می شود. درمان مشاوره در بسیاری از موارد دیده می شود که می تواند این جنون روانی را کنترل و مهار نماید. برای درمان مازوخیسم باید به سکس تراپ مراجعه کنید.

درمان اختلالات جنسیدرمان اختلالات روانشناختی

• سلام بهترین راه برای درمان مازوخیسم چیه ؟
    بعد اینکه امکان داره طرف خوب بشه و مثل مردم عادی رفتار کنع؟

• سلام
      وقت بخیر
      برای درمان اختلالات روانشناختی همچون مازوخیسم نیاز به مراجعه به روانشناس متخصصی است که در این زمینه مشاوره و روان درمانی های لازم را با فرد مبتلا انجام دهد. با مراجعه به موقع و تداوم روند درمان این اختلال بهبود خواهد داشت. روانشناسان حاذق کلینیک رویا در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.