علائم اختلال سایکوسوماتیک که باید بشناسیدنوشته شده توسط در تاریخ خرداد 13, 1400

علائم اختلال سایکوسوماتیک که باید بشناسید

اصطلاح سایکوسوماتیک به علائم جسمی واقعی گفته می شود که از ذهن و احساسات ناشی می شود یا تحت تأثیر آن قرار می گیرد تا یک علت خاص ارگانیک در بدن (مانند آسیب یا عفونت). یک بیماری سایکوسوماتیک از استرس عاطفی ناشی می شود یا در آن تشدید می شود و در بدن به عنوان درد جسمی و سایر علائم بروز می کند. افسردگی همچنین می تواند به بیماری سایکوسوماتیک کمک کند، به ویژه هنگامی که سیستم ایمنی بدن در اثر استرس شدید و یا مزمن ضعیف شده باشد.

یک تصور غلط رایج این است که بیماری های سایکوسوماتیک خیالی است یا “واقعی نیستند”. در حقیقت، علائم جسمی بیماری سایکوسوماتیک واقعی است و مانند هر بیماری دیگری به درمان نیاز دارد. متأسفانه، درمان موثر همیشه به موقع انجام نمی شوند یا موثر نیستند.

علائم بیماری سایکوسوماتیک

شاید شما به طور کامل از روش هایی که استرس به صورت جسمی خود را نشان می دهند، فکر نکرده باشید، اما یادگیری چگونگی تشخیص هنگام استرس شدید می تواند مفید باشد. هنگامی که علائم را شناسایی کردید، می توانید در کاهش تأثیر استرس بر سلامتی خود کار کنید. گرچه به نظر می رسد یک کار پیچیده باشد، اما در واقع چند روش ساده وجود دارد که می توانید تعیین کنید آیا بیش از حد استرس دارید یا خیر.

علائم بیماری سایکوسوماتیک

علائم شایع جسمی استرس عبارتند از:

• دلشوره داشتن
  • ضربان تند قلب
  • کف دست های عرق کرده
  • عضلات کشیده

علائم بدنی استرس ممکن است بسته به اینکه از نظر بیولوژیکی مرد یا زن هستید متفاوت باشد. به عنوان مثال، زنان اغلب علایم خستگی علی رغم خواب کافی، تحریک پذیری، نفخ شکم و تغییر در دوره های قاعدگی گزارش می کنند. از طرف دیگر، علائم و نشانه های استرس در مردان به احتمال زیاد شامل درد قفسه سینه، افزایش فشار خون و تغییر در میل جنسی است.

علائم استرس نیز از نظر سن متفاوت است. کودکان غالباً از طریق بدن خود استرس نشان می دهند زیرا هنوز زبانی را که برای برقراری ارتباط با احساس نیاز دارند، ایجاد نکرده اند. به عنوان مثال، كودكی كه در مدرسه با مشكل روبرو است ممكن است درد مكرر معده داشته باشد و ممكن است به خانه فرستاده شود یا از او بخواهند در خانه بماند.

استرس در سال های نوجوانی به ویژه در دوره های سازگاری اجتماعی عمده و تغییرات هورمونی می تواند شدید باشد. گاهی اوقات، در واقع نشانه افسردگی نوجوان، علائم استرس در افراد در این گروه سنی ممکن است نادیده گرفته شده یا به “عصبانیت نوجوان” نسبت داده شود.

افراد مسن نیز مستعد ابتلا به افسردگی هستند، زیرا آنها اغلب با چندین عامل ترکیبی مانند انزوا، از دست دادن عزیزان و اندوه، و مشکلات سلامتی مزمن یا جدی روبرو هستند. اگر مراقب یکی از عزیزان پیر هستید، مطمئن شوید که علائم افسردگی در بزرگسالان را نداشته باشد.

علل ایجاد بیماری سایکوسوماتیک

در واقع استرس انواع مختلفی دارد که برخی از آنها می توانند مثبت باشند. Eustress یا استرس متوسط همان چیزی است که زندگی را نشاط آور و جالب می کند. این احساسی است که باعث می شود صبح بخواهید از خواب بیدار شوید و انگیزه شما را حفظ کند. اگر تا به حال از هیجان یک اتومبیل سواری مسابقه ای لذت برده اید و یا هنگام انجام یک پروژه احساس هیجان و رضایت دارید، استرس “خوبی” را تجربه کرده اید. از طرف دیگر، اگر تاکنون زیان بزرگی را تجربه کرده اید، درد بزرگی را در زندگی متحمل شده اید یا عوامل استرس زای دیگری را تحمل کرده اید، می دانید استرس “بد” چه حسی دارد.

علل ایجاد بیماری سایکوسوماتیک

درست مثل اینکه می توانید مسخره شدن و احساس استرس خوب را در همه جا احساس کنید، تأثیرات منفی استرس بد را می توانید در ذهن و بدن خود احساس کنید. در حالی که مکانیسم دقیق به طور کامل درک نشده است، محققان می دانند که استرس و افسردگی می تواند به عنوان درد جسمی و بیماری بیان شود. این یک فرایند پیچیده است، اما در اینجا یک تشبیه است که می تواند کمک کند. بدن خود را با زودپز مقایسه کنید. اگر اجازه داده شود بخار آن تخلیه شود ، به طور موثرتر کار می کند.

اگر نتواند بخار را تخلیه کند، فشار تا زمان خاموش شدن گاز ادامه می یابد. حال، تصور کنید که اجاق گاز از قبل تحت فشار است و شما فشار بیشتری برای روشن نگه داشتن درب وارد می کنید. وقتی ظرف دیگر نتواند تمام فشار را در خود نگه دارد، در ضعیف ترین نقطه خود می شکند. مانند زودپز که در ضعیف ترین نقطه ساختار خود جای خود می شکند، بیماری مربوط به استرس به احتمال زیاد در جایی که بدن شما از قبل ضعیف شده است، ایجاد می شود.

کسی که تحت استرس است و قادر به تخلیه احساسات خود نیست یا کسی که سعی می کند “همه چیز را حفظ کند” در نهایت به یک نقطه شکست عاطفی می رسد. این امر ممکن است به صورت علائم جسمی بروز کند یا یک دوره افسردگی اساسی را تحریک کند. با نگاه به گذشته، ممکن است متوجه شوید که برخی علائم هشدار دهنده یا “سرنخ” وجود دارد که چنین وقفه ای را ایجاد می کند – به ویژه از نظر علائم جسمی که تجربه می کنید. به عنوان مثال، اگر گردن شما همیشه ضعف جسمی شما بوده است، ممکن است در هنگام استرس احساس درد کنید. کمردرد، درد معده و سردرد از دیگر روش های متداول استرس در بدن شما است.

استرس همچنین می تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد. برخی از افراد می دانند که در هنگام استرس احتمال سرماخوردگی یا آنفولانزا بیشتر می شود. همچنین ممکن است عفونت بیشتری داشته باشند یا بهبودی طولانی تر طول بکشد. این مواد شیمیایی بخش مهمی از واکنش “جنگ یا گریز” بدن به استرس هستند و می توانند بسیار مفید باشند. با این حال، اگر بدن مقادیر زیادی داشته باشد یا به طور مداوم در مدت طولانی ترشح شود، این مواد شیمیایی ممکن است بیشتر از فایده ضرر داشته باشند.

تشخیص بیماری سایکوسوماتیک

هنگامی که با علائم جسمی به پزشک مراجعه می کنید، آنها معمولاً در ابتدا به دنبال توضیحات بدنی در مورد درد شما هستند. اگر دلیل جسمی واضحی وجود نداشته باشد که بتوانند به راحتی آزمایش کنند، ارائه یک طرح و برنامه درمانی ممکن است مشکل باشد.

تشخیص بیماری سایکوسوماتیک

وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است مردم احساس کنند که پزشک علائم آنها را جدی نمی گیرد، فکر می کند شخص در حال ساخت آن است یا اینکه “همه در ذهن آنهاست”. وقتی پزشک شما نتواند دلیل جسمی واضحی برای درد شما پیدا کند (مانند آسیب دیدگی یا عفونت)، ممکن است از شما در مورد احساس افسردگی بپرسد.

امید این است که اگر منبع استرس شناسایی شود، می توان آن را درمان کرد (دقیقاً همانطور که برای جراحت یا بیماری درمان می شوید). وقتی آنها در مورد استرس در زندگی شما سوال می کنند، منظور پزشک این نیست که درد شما واقعی نیست. علائم ناشی از استرس که در بدن خود احساس می کنید بسیار واقعی است، فقط توسط مکانیسم دیگری ایجاد می شود.

درمان اختلالات روانشناختیروانپزشکیروانکاویسلامت روان