با کاربردهای هیپنوتیزم آشنا شویمنوشته شده توسط در تاریخ دی 15, 1399

با کاربردهای هیپنوتیزم آشنا شویم

خوشبختانه پیشرفت هایی که در علم روانشناسی رخ داده است این امکان را فراهم کرده تا متخصصین بتوانند حتی بدترین اختلالات روانی را به خوب درمان کنند. هیپنوتیزم رمانی یک از روش های پرکاربرد برای درمان ناهنجاری های روحی است که تاریخچه طولانی مدت در روانشناسی دارد. با توجه به اینکه مشکلات روانی ریشه در ضمیر ناخودآگاه ما دارند لذا هیپنوتیزم درمان کمک می کند تا روانشناس بتواند به کلیه احساسات که در روح نهفته است دست یافته و در نتیجه بتواند دلیل اصلی اختلال روانی را کشف کند.

دقت داشته باشید که در هیپنوتیزم درمانی فرد همچنان هوشیار است اما ذهن او تحت کنترل متخصص بوده و به تمامی سوالات وی پاسخ می دهد. وقتی هیپنوتیزم درمانی تمام می شود شما هیچ چیز به خاطر نمی آورید. البته هیپنوتیزم با خواب فرق دارد. کسانی که در خواب حرف می زنند، هوشیاری ندارند لذا نمی توانند چیزی را درک کرده و متوجه حرف زدن شما شوند. اما در ادامه مقاله به بررسی کاربردهای هیپنوتیزم درمانی خواهیم پرداخت تا بدانید چه نوع اختلالاتی را می توان با این روش درمان نمود.

هیپنوتیزم درمانیکاربردهای هیپنوتیزم درمانی

1- کمک به درمان افسردگی

افسردگی به دلیل اتفاقات تلخی است که در گذشته رخ داده و جمع شدن آن ها منجر به آسیب روحی شده است. لذا در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، تخصص به کمک هیپنوتیزم می تواند ریشه اصلی مشکل را کشف نموده و کمک کند خاطرات تلخ از بین بروند.

درمان افسردگی2- از بین بردن استرس و اضطراب با هیپنوتیزم درمانی

آنچه که امروزه یکی از معضلات اصلی در کشور در زمینه روانی شناخته شده است، افزایش تعداد افرادی است که به اضطراب مبتلا هستند.

تحقیقات نشان می دهند انسان های مضطرب امروز، از کودکی در این دام می افتند. لذا هیپنوتیزم بهترین روش برای پاک کردن ردپای استرس در وجود انسان است.

3- درمان وسواس فکری و عملی

وسواس به معنی تکرار کردن یک عمل یا یک فکر است. البته وسواسی عملی بیشتر رخ می دهد. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که وسواس هم به صورت ژنتیکی و هم ناشی از شرایط زندگی بروز می کند. در مورد دوم، هیپنوتیزم می تواند یک روش درمانی موثر باشد چون وسواس، از اتفاقی در گذشته شروع شده و به دلیل ادامه دار شدن، تبدیل به اختلال وسواس در فرد شده است. هیپنوتیزم ریشه مشکل را کشف خواهد کرد.

4- درمان ترس با هیپنوتیزم درمانی

حتما تا به حال با کسانی روبرو بوده اید که بی دلیل می ترسند. این دسته از افراد یا دچار اختلال پانیک بوده و یا به دلیل اتفاق تلخ در گذشته به این ترس مبتلا شده اند. برای مثال ممکن است در کودک از کوه افتاده باشد و اکنون از کوهنوردی می ترسد ولی دلیل آن را به خاطر نمی آورد. برای از بین بردن ترس ها نیز هیپنوتیزم تاثیرگذار خواهد بود.

5- کاهش وزن با هیپنوتیزم درمانی

حتما برای شما نیز جالب خواهد بود اگر بگوییم هیپنوتیزم می تواند در رژیم های لاغری به شما کمک کند. در این روش به فرد کمک می شود تا بتواند کنترل رژیم های غذایی را تحت کنترل گرفته و از پرخوری پرهیز کند. چون اصلی ترین دلیل چاقی، میل زیاد به غذا خوردن است به گونه ای که فرد اراده ای از خود ندارد.

کاهش وزن6- درمان دردهای مزمن

از دیگر کاربردهای هیپنوتیزم درمان دردهای مزمن همانند میگرن، درد ناشی سرطان، سردردهای عصبی، آرتروز و… است. تحقیقات نشان داده است که این روش، روند درمان را تسریع می بخشد. لذا جایگاه ویژه ای در درمان این مشکلات دارد.

7- کمک به زایمان بدون درد

یکی از ترس هایی اغلب خانم ها در دوران زندگی خود دارند، درد ناشی از زایمان است و به همین دلیل است که از بارداری می ترسند. جالب است بدانید که در دهه های اخیر مادران زیادی توانسته اند از طریق هیپنوتیزم درمانی زایمان بودن درد داشته باشند. در واقع این روش درد زایمان را به طرز چشمگیری کم می کند.

8- ترک عادت های آزار دهنده

اگر برخی از کارها تکرار شوند تبدیل به عادت هایی خواهند شد که از این پس نمی توانید آن ها را کنار بگذارید. برای مثال سیگار کشیدن، خوردن مشروبات، جویدن ناخن و… از جمله عادت های مضر هستند که به کمک هیپنوتیزم درمانی رفع خواهند شد. امروزه در مراکز ترک اعتیاد از هیپنوتیزم درمان نیز کمک گرفته می شود.

9- درمان مشکلات جنسی

مشکلات جنسی از ازدواج جلوگیری کرده و یا بعد از ازدواج، دردساز می شوند. هیپنوتیزم راه حلی موثر برای درمان این قبیل مسائل است برای مثال اگر فرد به دلیل خاطره ای تلخ در گذشته دچار مشکلات جنسی شده و یا ترسو اضطراب بر او غالب است، هیپنوتیزم ریشه اختلال جنسی را رفع خواهد کرد.

درمان مشکلات جنسی10- کمک به بهبود مهارت های ورزشی

اینکه ما به یک ورزشکار ماهر و موفق تبدیل شویم، نیازمند به داشتن جسمی سالم و روح آرام است. در واقع ما هم به جسم نیرومند و هم به ذهن خلاق نیاز داریم. شما نمی توانید ورزشکاری را پیدا کنید که با داشتن اختلال روانی توانسته باشد جایگاه خوبی به دست آورده باشد. در مسابقات ورزشی حتما یک روانشناس همراه با ورزشکار هست تا به او روحیه دهد. این نشان دهنده اهمیت سلامت روح و روان در موفقیت های ورزشی است. لذا هیپنوتیزم به ورزشکار در چند زمینه کمک خواهد کرد:

– مدیریت استرس و اضطراب برای داشتن تمرکز بر مسابقه و در نتیجه مدیریت بهتر مهارت ها

– افزایش اعتماد به نفس به منظور از بین بردن ترس

– ایجاد انگیزه در ورزشکار برای غلبه کردن بر حریف

– هدف گذاری در ذهن ورزشکار و مرور رویاهایی که در سر دارد.

– القای آرامش در وجود ورزشکار برای رفع خستگی و افزایش انرژی در وجود او

هیپنوتیزم درمانی