افکار پارانوئید چیست؟نوشته شده توسط در تاریخ آذر 25, 1402

افکار پارانوئید چیست؟

افکار پارانوئید علامتی است که می تواند در اختلال شخصیت مرزی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلالات روان پریشی مانند اسکیزوفرنی رخ دهد. افکار پارانوئید شامل پارانویای گذرا و مرتبط با استرس است. پارانویا با تجربه احساس تهدید، آزار و اذیت یا توطئه مشخص می شود. اگر اختلال شخصیت مرزی (BPD) دارید، احتمالاً افکار پارانوئیدی گذرا را تحت استرس تجربه کرده اید. بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری فعلی اختلالات روانی (DSM-5) این یکی از معیارهای ممکن برای تشخیص است.

علائم افکار پارانوئید

علائم افکار پارانوئید می تواند از نظر مدت و شدت متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است افکار پارانوئیدی بسیار مختصر و خفیفی داشته باشند. برای افراد دیگر، این افکار می تواند شدیدتر و پایدارتر باشد. برخی از علائم رایج عبارتند از:

• اضطراب و استرس
  • مشکل در روابط
  • بی اعتمادی
  • احساس استثمار شدن
  • احساس انزوا
  • احساس قربانی بودن
  • احساس آزار و اذیت دیگران
  • تعبیر زبان بدن، کلمات و نگاه ها به عنوان خصمانه
  • فکر می کنند که تحت نظر یا جاسوسی می شوند

علائم افکار پارانوئید

افکار پارانوئید همان پارانویای هذیانی نیست، که شامل باورهای نادرست و ثابت است

به عنوان مثال، اگر پارانویای هذیانی را تجربه می کنید، ممکن است این باور را داشته باشید که دولت خانه و ماشین شما را مورد حمله قرار داده است تا شما را تحت نظر بگیرد. افکار پارانوئید ممکن است گذرا رخ دهد. برای مثال، ممکن است دو نفر را در راهرو ببینید که در حال صحبت کردن هستند و برای مدت کوتاهی باور کنید که در مورد شما صحبت می کنند.

تشخیص افکار پارانوئید

افکار پارانوئید یکی از علائمی است که ممکن است منجر به تشخیص اختلال شخصیت مرزی شود. برای تشخیص اختلال شخصیت مرزی، باید توسط یک متخصص بهداشت روانی واجد شرایط ارزیابی شوید. در حالی که هیچ آزمایش قطعی برای این اختلال وجود ندارد، اینها برخی از علائم و نشانه های رایج هستند:

• مسائل خشم، مانند عصبانی شدن شدید در موقعیت‌های نامناسب، انفجار خشم، یا ناتوانی در کنترل خشم، شاید به دنبال آن احساس گناه یا شرمندگی
  • تصوری از خود که اغلب تغییر می کند و بر افکار، رفتارها، نظرات، روابط و خلق و خوی شما تأثیر می گذارد.
  • تلاش شدید برای جلوگیری از طرد شدن یا رها شدن واقعی یا درک شده توسط دیگران
  • احساس قطع ارتباط با بدن و/یا ذهن و افکار پارانوئیدی که در اثر استرس ایجاد می شوند
  • روابط شدید و ناپایدار عشق و نفرت با دیگران
  • احساس همیشگی بی حوصلگی و/یا خالی بودن
  • رفتارهای پرخطر و تکانشی، مانند خرید و فروش، استفاده از داروهای غیرقانونی، یا داشتن رابطه جنسی پرخطر
  • رفتار خودکشی و/یا رفتاری که برای خودتان مضر است
  • زمان‌های هیجان شدید که از چند ساعت تا چند روز طول می‌کشد و شامل افسردگی، اضطراب یا تحریک‌پذیری می‌شود.

تشخیص افکار پارانوئید

علل بروز افکار پارانوئید

هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث BPD یا افکار پارانوئید می شود که ممکن است همراه با این بیماری باشد. اعتقاد بر این است که عوامل محیطی، ژنتیک و ناهنجاری های مغزی ممکن است در این امر دخیل باشند.

• تغییرات در مغز: ممکن است ناهنجاری هایی در مغز وجود داشته باشد که می تواند منجر به ایجاد BPD شود. این امر به ویژه در مورد مناطقی از مغز که احساسات و قضاوت را کنترل می کنند صادق است.
  • ترومای دوران کودکی: به طور خاص، افرادی که سابقه کودک آزاری، غفلت یا سایر آسیب های دوران کودکی دارند، بیشتر به BPD مبتلا هستند.
  • سابقه خانوادگی: اگر والدین یا خواهر و برادری با BPD دارید، احتمال بیشتری دارد که خودتان به آن مبتلا شوید.
  • وقفه در استدلال: زمانی که توانایی آنها در استدلال و تفسیر دنیای اطراف به خطر بیفتد، افراد بیشتر احتمال دارد که افکار پارانوئیدی داشته باشند.
  • استرس: رویدادهای استرس زا و آسیب زا اغلب در تحریک افکار پارانوئید نقش دارند.

درمان افکار پارانوئید

اگر به دلیل BPD دچار افکار پارانوئید هستید، مهم است که درمان مناسب برای وضعیت خود پیدا کنید. برنامه درمانی شما احتمالاً شامل ترکیبی از داروها و روان درمانی خواهد بود

• روان درمانی: روان درمانی های رایج مورد استفاده برای درمان BPD عبارتند از رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)، درمان روان پویایی و درمان شناختی-رفتاری (CBT).
  • دارو: ترکیبی از داروهای مختلف ممکن است برای کمک به درمان علائم شما نیز استفاده شود. داروهای معمولی شامل داروهای ضد روان پریشی، ضد افسردگی ها و تثبیت کننده های خلق و خو هستند.

درمان افکار پارانوئید

برخی از استراتژی هایی

افکار پارانوئید در BPD معمولاً توسط استرس ایجاد می شود. یافتن راه هایی برای مدیریت سطوح استرس می تواند راهی موثر برای مقابله با افکار پارانوئید باشد. برخی از استراتژی هایی که ممکن است امتحان کنید عبارتند از:

تنفس عمیق:

این یک تکنیک رایج مدیریت استرس است که شامل تنفس آهسته و عمیق است. می تواند به آرامش و کاهش احساس اضطراب کمک کند. این تکنیک به ویژه مفید است زیرا می توان از آن در هر مکان و در هر زمان استفاده کرد.

مدیتیشن:

این تکنیک باستانی دارای طیف گسترده ای از مزایای سلامتی، از جمله کاهش استرس و اضطراب است. طیف گسترده ای از تکنیک های مراقبه وجود دارد، اما مدیتیشن تمرکز حواس، یک استراتژی که شامل تمرکز بر زمان حال است، ممکن است بسیار مفید باشد.

آرام سازی پیشرونده عضلانی (PMR):

این تکنیک شامل سفت کردن و سپس شل کردن گروه های مختلف عضلانی در سراسر بدن است. پس از مدتی تمرین، افراد می توانند از PMR برای القای سریع احساس آرامش استفاده کنند.

ورزش منظم:

ورزش بدنی می تواند راهی عالی برای مقابله با احساس استرس باشد. تحقیقات همچنین نشان داده است که ورزش می تواند به مدیریت واکنش بدن به اضطراب کمک کند.

تجسم:

این تکنیک شامل استفاده از تصویرسازی ذهنی برای کمک به القای حالت آرامش بیشتر ذهن است. به عنوان مثال، وقتی متوجه می‌شوید که افکار پارانوئید یا هراس‌زده را تجربه می‌کنید، ممکن است روی تصویری تمرکز کنید که به شما کمک می‌کند احساس آرامش و زمین‌گیری کنید.

تجسم

یوگا:

این شکل از ورزش می تواند راهی عالی برای ترکیب فعالیت بدنی با حرکات آرام بخش و مراقبه باشد.

مهم است که به یاد داشته باشید کسانی که BPD را تجربه می کنند همیشه تک تک علائم را تجربه نمی کنند. به همان اندازه مهم است که به یاد داشته باشید که هر یک از این علائم در طول زندگی فرد به عنوان یک پاسخ محافظتی به تروما ایجاد شده است.

درمان اختلالات روانشناختیروانپزشکیروانکاوی