کلینیک رویا

رابطه سمی چیست؟نوشته شده توسط در تاریخ مهر 13, 1400

رابطه سمی چیست؟

رابطه سمی چیست؟


یک رابطه سمی، رابطه ای است که باعث می شود احساس حمایت، سوء تفاهم، تحقیر یا حمله کنید. در سطح ابتدایی، هر رابطه ای که باعث می شود احساس بدتری داشته باشید تا بهتر، به مرور زمان سمی می شود. روابط سمی تقریباً در هر زمینه ای وجود دارد، از زمین بازی گرفته تا اتاق هیئت مدیره تا اتاق خواب. حتی ممکن است با روابط سمی بین اعضای خانواده خود برخورد کنید. یک رابطه زمانی سمی است که حال شما و سلامت روحی و روانی به نوعی از نظر احساسی، روانی و حتی جسمی تهدید شود.

چه کسانی مستعد روابط سمی هستند؟

افراد مبتلا به بیماری های روانی، مانند اختلال دوقطبی، افسردگی، و یا حتی تمایلات افسردگی، ممکن است به ویژه مستعد روابط سمی باشند زیرا آنها قبلاً به احساسات منفی حساس هستند. به عنوان مثال، کسی که مبتلا به اختلال دوقطبی است و در بحبوحه یک دوره مخلوط یا افسردگی قرار دارد، ممکن است در ثبات عاطفی نسبت به سایرین ضعیف تر باشد و این ممکن است آن فرد را به آسانی برای افراد سمی هدف قرار دهد. با این حال، افراد سمی می توانند روی هر کسی تأثیر بگذارند.

در این مقاله آنچه شما باید در مورد روابط سمی بدانید، از جمله آنچه باعث می شود یک رابطه سمی شود و نحوه تعیین اینکه آیا شما در یک رابطه هستید، آورده شده است. همچنین نکاتی در مورد روشهای موثر برای مدیریت این نوع روابط خواهید یافت.

روابط سمی

علائم یک رابطه سمی

فقط شما می توانید تشخیص دهید که آیا بدی ها بر خوبی های یک رابطه بیشتر است یا خیر. اما اگر شخصی به طور مداوم با آنچه می گوید، انجام می دهد یا انجام نمی دهد، باعث بد شدن حال شما می شود، احتمالاً در یک رابطه سمی هستید. روابطی که شامل بدرفتاری جسمی یا کلامی می شود قطعاً به عنوان سمی طبقه بندی می شوند.

نشانه های دیگر و ظریف تری از رابطه سمی وجود دارد، از جمله:

  • شما بیش از آنچه دریافت می کنید می دهید، که باعث می شود احساس کنید ارزش و اعتبار کمتری در رابطه دارید.
  • احساس می کنید به طور مداوم بی احترامی می بینید یا نیازهای شما برآورده نمی شود.
  • شما به مرور زمان بر عزت نفس خود آسیب می زنید.
  • احساس می کنید مورد حمایت قرار نگرفته اید، بد فهمیده اید، تحقیر شده اید، یا مورد حمله قرار گرفته اید.
  • بعد از صحبت کردن یا بودن با طرف مقابل احساس افسردگی، عصبانیت یا خستگی می کنید.
  • شما بدترین ها را از یکدیگر بیرون می آورید. به عنوان مثال، دوست شما یک حالت رقابتی را ایجاد می کند که برای شما خوشایند نیست.
  • احساس می کنید باید با احتیاط کامل در مورد این فرد رفتار کنید تا به هدف سمی او تبدیل نشوید.
  • شما وقت و نیروی عاطفی زیادی را صرف تلاش برای تشویق آنها می کنید.
  • شما همیشه مقصر هستید. آنها اوضاع را برعکس می کنند تا کارهایی که فکر می کردید اشتباه کرده اند ناگهان تقصیر شما باشد.

رابطه سمی در مقایسه با رفتار سالم

برای تعیین اینکه رابطه شما سمی است، مهم است که ببینیم کدام رفتارها بیشتر در رابطه نشان داده می شوند. به عبارت دیگر، اگر یکی از شما یا هر دو شما به طور مداوم خودخواه، منفی گرا هستید، ممکن است در رابطه سمیت ایجاد کنید. اما اگر بیشتر تشویق کننده، دلسوز و محترم هستید، ممکن است فقط مسائلی وجود داشته باشد که باعث ایجاد مسمومیت می شود که باید مورد توجه قرار گیرد. مهم است که علائم سمیت را تشخیص دهید – چه در خود شما و چه در شخص دیگر.

رابطه سمی در مقایسه با رفتار سالم

انواع رابطه سمی

توجه به این نکته ضروری است که رابطه سمی تنها به روابط عاشقانه محدود نمی شود. این نوع رابطه ها در خانواده ها، محل کار و گروه های دوست وجود دارند – و می توانند بسیار استرس زا باشند، به خصوص اگر مسمومیت به طور موثر کنترل نشود.

به سادگی سمیت دارند

همه روابط سمی توسط هر دو طرف ایجاد نمی شود. برخی از افراد به سادگی سمیت دارند – آنها با رفتارهای منفی مانند شکایت مداوم، اظهارات انتقادی و منفی کلی انرژی شما را تخریب می کنند. یا ممکن است دائماً با دیگران بحث کنند، توضیح دهند که چرا آنها بهتر می دانند یا ایرادات دیگران را ذکر کنند – که همه آنها ممکن است به مرور زمان بر شما تأثیر بگذارد.

گاهی اوقات افراد با همه این گونه رفتار می کنند و از تأثیر آنها بر دیگران بی اطلاع هستند. همچنین ممکن است آنها راههای سالم تری برای برقراری ارتباط نداشته باشند. به احتمال زیاد آنها نمی دانند چگونه نشانه های اجتماعی را بخوانند تا بدانند چه زمانی مردم را ناامید می کنند یا باعث می شوند احساس کنند مورد انتقاد یا نادیده گرفته شده اند.

بی ادب و آزاردهنده

اما در مواقع دیگر، مردم عمداً بی ادب و آزاردهنده هستند. در این شرایط، ممکن است احساس کنید که از طریق کلمات و اعمال بد آنها متمایز و هدفمند شده اید. و صرف نظر از کاری که انجام می دهید، احساس می کنید که هرگز اندازه گیری نمی کنید یا به اندازه کافی خوب نیستید.

اگر این سناریوها در مورد وضعیت شما صادق است، ممکن است بخواهید رابطه خود را با این شخص دوباره ارزیابی کنید. آنها ممکن است باعث آسیب واقعی به عزت نفس شما و سلامت کلی روانی شما و همچنین سلامت جسمانی شما شوند.

در واقع، یک مطالعه در دانشگاه میشیگان در سال 2016 نشان داد که “استرس و کیفیت رابطه منفی” مستقیماً بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می گذارد. ” رفتارهایی مانند نوشیدن یا خوردن احساسی.

کلید حل رابطه سمی

در حالی که نمی توان از هرگونه رابطه سمی اجتناب کرد، به ویژه در میان همکاران یا یکی از اعضای خانواده، می توان آنها را با مرزهای سالم، مراقبت از خود و آگاهی مدیریت کرد. اگر در یک رابطه سمی قرار می گیرید که بدترین حالت را در یکدیگر نشان می دهید (یا به سادگی نمی توانید بهترین را نشان دهید)، ممکن است بخواهید روی رابطه کار کنید و روند آن را تغییر دهید – به ویژه اگر مزایای دیگری برای رابطه وجود داشته باشد. ارتباط قاطعانه و مرزهای سالم اغلب کلیدهای ارائه بهترین ها در یکدیگر هستند – به خصوص اگر شما هر دو مایل به ایجاد تغییرات هستید.

کلید حل رابطه سمی

در اینجا چند مرحله دیگر برای کنار آمدن با یک رابطه سمی وجود دارد:

در مورد آنچه که شاهد آن هستید با طرف مقابل صحبت کنید. در مورد نیازها و احساسات خود قاطع باشید در حالی که مسئولیت خود را در موقعیت نیز بر عهده می گیرید.

در مورد آنچه که به عنوان مشکل می بینید بحث کنید و با هم تصمیم بگیرید که آیا می خواهید پویایی را تغییر دهید تا اطمینان حاصل شود که نیازهای هر دو شما برآورده می شود.

رابطه خود را مجدداً ارزیابی کنید و از خود بپرسید: آیا این شخص به عزت نفس و سلامت کلی روان من آسیب واقعی می رساند؟

وقت خود را با افرادی که ناامیدی یا ناراحتی را در زندگی شما ایجاد می کنند محدود کنید. اگر این شخص فردی است که باید با او ارتباط برقرار کنید، مانند یک عضو خانواده یا همکار، ممکن است لازم باشد تعاملات را محدود کنید.

اگر تصمیم دارید در مورد نگرانی های خود صحبت کنید، هنگام توصیف احساسات و عواطف خود از عبارت “من احساس می کنم” استفاده کنید. انجام این کار به آنها کمک می کند تا احساس تدافعی نکنند.

متوجه شوید که برخی از افراد سمی به سادگی تمایلی به تغییر ندارند-مخصوصاً کسانی که فاقد خودآگاهی یا مهارت های اجتماعی هستند.

سعی کنید وقتی شرایط را لازم می دانید، بدون مقابله از خود دفاع کنید.

درمان اختلالات روانشناختیروانکاوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *