کلینیک رویا

نشانه های اختلال شخصیت مرزی و روش های درمان آننوشته شده توسط در تاریخ آبان 28, 1399

نشانه های اختلال شخصیت مرزی و روش های درمان آن

نشانه های اختلال شخصیت مرزی و روش های درمان آن


متاسفانه تحقیقات در علم روانشناسی ثابت کرده است که در سال های اخیر، آمار افرادی که به اختلالات روانی مبتلا شده اند، افزایش یافته و این نشان دهنده این موضوع است که روحیه کلی جامعه در حال تضعیف است. این قبیل ناهنجاری ها انواع مختلف دارند، جالب این است که ابتلا به یک نوع ناهنجاری روحی، شرایط را برای ابتلا به نوعی دیگر فراهم خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد نشانه های اختلال شخصیت مرزی و درمان آن صحبت کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

اختلال شخصیت مرزی چیست؟

فرد مبتلا به این ناهنجاری، چند خصوصیت اخلاقی را با همدیگر دارد که به تدریج ثبات پیدا می کند. همین موضوع به شدت بر روی زندگی شخصی، رابطه او با اطرافیان و شرایط کاری تاثیر می گذارد. در وجود همه انسان ها صفتیه مانند ترس، عصبانیت، شادی و… وجود دارد که در هر زمان متناسب با احساساتی که با ان درگیر هستند، آن خصوصیت اخلاقی ار بروز می دهند.

اینجا است که تفاوت بین فرد سالم با فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مشخص می شود. فردی که با این مشکل درگیر است، لحظه ای که شاد است، در عرض چند ثانیه اخلاق او عوض شده و بدخلق و عصبی می شود. به این معنا که ثبات اخلاقی نداشته و در لحظه، شرایط روحی او عوض خواهد شد. فرض کنید که یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در حال خندیدن است و شما نیز از این خنده شاد می شود. یکدفعه سر شما داد بزند. آیا نمی ترسید؟

ویژگی های افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی

1- یکی از نشانه های اختلال شخصیت مرزی این است که این افراد نمی توانند روابط پایداری داشته باشند. برای مثال آرزو کسی را عاشقانه دوست داشته و فردا به حدی از او متنفر می شود که اصلا باور کردنی نیست و جالب اینکه این افراد برای این تغییر رفتار و خلق و خوی خود هیچ توجیهی ندارند.

نشانه های اختلال شخصیت مرزی و روش های درمان آن2- فرد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به شی یا شخص وابستگی تاثیرپذیر پیدا می کند به حدی که عمده رفتار خود را متاثر از این فرد یا شی نشان داده و اگر این وابستگی از دست برود، به شدت عصبی و بهم ریخته خواهند شد.

3- در رفتارهای او دقت کنید که چنین فردی دست به کارهای خطرناک می زند. برای مثال تمایل به خودکشی، روابط جنسی نامناسب و…کلیه امور خطرناکی هستند که نه تنها به خود بلکه به دیگران نیز آسیب وارد می کنند. فرض کنیم این فرد در حال رانندگی، علاقمند می شود با سرعت و بدون رعایت قوانین رانندگی کند. این واقعا یک اتفاق بسیار وحشتناک خواهد بود.

4- تمایل به استفاده مواد مخدر علامت دیگری است که در کنار علایم دیگر نشان می دهد او به اختلال شخصیت مرزی دچار شده است. توجه کنید که تمایل او به استفاده از این مواد، هر روز بیشتر از قبل خواهد شد.

خشم شدید و نشانه‌های بی‌ثباتی عاطفی و اقدام های مکرر به خودکشی ویژگی های مهم این اختلال است.

5- بدون این که دلیل خاصی داشت می باشد، عصبانی می شود. حتی اگر همه چیز عالی و در آرامش باشد، او به صورت ناگهانی و غافلگیرانه عصبی می شود.

6- چنین فردی شروع به آسیب زدن به خود می کند در واقع خود آزاری را شروع خواهد کرد. برای مثال ممکن است رد چاقو را روی بدن او پیدا کنید.

7- به مرحله ای می رسد که احساس بی فایده بودن داشته و از زندگی به طور کامل نومید می شود. چون فکر می کنند برای خانواده، دوستان و جامعه مفید نیستند ترجیح می دهند زندگی خود را به پایان برسانند.

نشانه های اختلال شخصیت مرزی و روش های درمان آنروش های درمان اختلال شخصیت مرزی

1- به مشاور و روانشناس مراجعه کنید

در ابتدا باید فردی که به این مشکل دچار شده به نزد مشاور و روانشناس برود. بعد از برگزاری چند جلسه، سطح اختلال، علت آن و شرایط روحی فرد درگیر به این ناهنجاری برای همکاری با متخصص تشخیص داده می شود. در مواردی که شرایط او حاد نباشد و تازه در ابتدای ابتلا باشد، می توان با مشاوره و درمان اختلالات روانشناختی شرایط را بهبود ببخشید اما گاهی این کار به تنهایی فایده ندارد.

2- به روانپزشک مراجعه کنید

در مواردی باید فرد در کنار ادامه جلسات مشاوره، دارو درمانی ار نیز شروع کند. در این زمان پروند پزشکی او با اطلاعات کامل در اختیار روانپزشک قرار م گیرد. او با مطالعه پرونده، از شرایط بیمار آگاه شده و در نتیجه داروی مناسب ار تجویز خواهد کرد. نوع دارو، مقدار مصرف و دوره دارو درمانی در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. دقت شود که مصرف این دارو بدون نظر متخصص نباید قطع شود.

آنچه که مهم است بدانید این است که درمان بسته به جنسیت، مرحله و شدت ناهنجاری روحی، میزان همکاری فرد با پزشک خود و… کاملا متفاوت خواهد بود. لذا نباید شرایط خود را با دیگران مقایسه کنید بلکه تنها باید طبق برنامه متخصصین خود پیش بروید.

نشانه های اختلال شخصیت مرزی و روش های درمان آنخدمات کلینیک رویا برای درمان اختلال شخصیت مرزی

به محض اینکه متوجه شدید دوست یا یکی از نزدیکانتان به اختلال شخصیت مرزی مبتلا شده است، باید سریعا به متخصص مراجعه نموده و درمان را شروع کنید. اگر این مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید متوجه شده اید که این اختلال چه اندازه می تواند زندگی فرد مبتلا و اطرافیان را تحت تاثیر قرار دهد و هر چه در در درمان تاخیر شود، شرایط بدتر از این خواهد شد. در اولین قدم لازم است به مشاور و روانشناس مراجعه نموده و بعد از بررسی شرایط روحی، درمان را شروع می کنند.

در این زمینه کلینیک روانشناسی در غرب تهران (کلینیک رویا در اکباتان) همراه شما خواهد بود. ما با تیمی از مشاورین، روانشناسان و روانپزشکان توانمند خود در خدمت شما عزیزان هستیم که با برگزاری جلسات و دوره های درمان، کمک کنیم سلامتی خود را به دست بیاورید. منتهی دقت کنید که میزان موفقیت در درمان به این بستگی دارد که شما تا چه اندازه با پزشک خود همکاری داشته و طبق دستور او عمل می کنید.

درمان اختلالات روانشناختیروانکاوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *