کلینیک رویا

روش های درمان اضطراب جدایی در کودکاننوشته شده توسط در تاریخ آبان 26, 1399

روش های درمان اضطراب جدایی در کودکان

روش های درمان اضطراب جدایی در کودکان


مشکلی که والدین با بچه های خود دارند، وابستگی فرزندان در چند سال اول زندگی است چرا که این مسئله باعث بروز مشکل برای پدر و مادران خواهد شد. بارها شده است که مادری مریض شده و مجبور است چند روز در بیمارستان بستری شود. یا در این ایام که کرونا وجود دارد، اگر والدین به این ویروس مبتلا شوند، باید فرزند را به خانه پدربزرگ و مادر بزرگ بفرستند تا این ویروس به او آسیب نزند. در چنین شرایطی فرزندی که به شدت به والدین خود وابسته است، به هیچ عنوان نمی تواند از پدرو مادر دور شده و در نتیجه از نظر روانی بسیار آسیب پذیر شده و زمینه برای ابتلا به بیماری های جسمی فراهم می شود. در این مقاله ما راهکارهایی را معرفی می کنیم که کمک می کند اضطراب جدایی در کودکان کم شود.

علائم و نشانه های اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی از یک سالگی فرزند شروع شده و همزمان که بزرگتر می شود، شدت وابستگی کمتر می شود. اما والدین عزیز دقت کنند که اگر اختلال اضطراب جدایی مدیریت نشده و نتوان کودک را به دوری از خود عادت دهیم، این استرس به حدی اوج می گیرد که بعدا برای رفتن به مهد کودک و مدرسه، مشکل ساز خواهد شد. اما آیا می دانید که که چگونه می توانیم متوجه شویم این وابستگی، عادی است و یا نوعی اضطراب جدایی است؟ مشاهده کنید آیا این علائم در او وجود دارد یا نه:

1- تمایل به خارج شدن از خانه ندارد و ترجیح می دهد در خانه با والدین تنها باشد.

2- دچار بی خوابی شده و حتی در زمان خواب، کابوس وحشتناک می بیند. به محض دیدن خواب ترسناک، به پیش پدر و مادرش می رود.

3- اضطراب جدایی منجر به مشکلات جسمی همانند حالت تهوع، سردرد، سرگیجه و… در او بروز می شود.

4- ترس از دست دادن پدر و مادر با او همراه است و به حدی به والدین خود وابسته می شود که با هر بار بیرون رفتن از خانه، نگران آن ها برنگردند.

روش های درمان اضطراب جدایی در کودکاندلایل اضطراب جدایی در کودکان

والدین عزیز لازم است باید دلیل بروز این اختلال را بدانند تا هم از بروز این مشکل جلوگیری کرده و هم بهتر بتوانند درمان را شروع نمایند:

1- تحقیقات نشان می دهد که والدین که خود به استرس و اضطراب مبتلا هستند، به احتمال بیشتری فرزندشان به اضطراب جدایی مبتلا می شود.

2- از دست دادن یکی از عزیزان همانند پدر، مادر و یا یکی از نزدیکان که کودک به او وابسته است همانند پدر بزرگ، مادر بزرگ و… باعث می شود اضطراب جدایی در کودک بروز کند.

3- روش تربیت فرزندان بسیار مهم است. سخت گیری بیش از اندازه به حدی که کودک از والدین خود بترسد و یا آسان گرفتن بیش از اندازه، هر دو منجر به اضطراب جدایی خواهد شد.

4- تغییر محل زندگی نیز زمینه ساز اضطراب جدایی می شود چرا که کودک از وابستگی های قبلی خود یعنی از دوستان جدا می شود و این جدایی منجر به استرس در او می شود.

روش های درمان اضطراب جدایی در کودکانراهکارهای کاهش اضطراب جدایی

اگر فرزند شما نیز به اضطراب جدایی مبتلا شده است، جایی برای نگرانی نیست. در این قسمت از مقاله چند راهکار را به شما پیشنهاد می دهیم که کمک میک ند تا فرزندتان زودتر درمان شود:

1- در هفته حداقل یکبار فرزند خود را برای کی روز کامل، به خانه یکی از نزدیکان که دوست دارد، همانند خانه مادر بزرگ، ببرید. سپس به تدریج او را عادت دهید که شب ها خانه پدر بزرگ و مادربزرگ بخوابد.

2- دقت کنید که زمان جدایی بسیار مهم است. به هیچ عنوان در زمان خستگی، خواب آلودگی، بیماری و مواردی از این قبیل که انرژی کودک پایین بوده و از نظر روحی در شرایط مساعد نیست، فرزند را از خودتان جدا نکنید چرا که در این زمان، اضطراب او بیشتر خواهد شد.

3- اشتباهی که برخی از والدین مرتکب می شوند این است که در زمان جدایی، مراسم خداحافظی برپا کرده و چند دقیقه با کودک صحبت می کنند به گونه ای که می خواهند او را دلداری دهند و او را دلداری می دهند. این قبیل خداحافظی ها باعث می شد ترس دوری از پدر و مادر سریعا شروع شده و در نتیجه کودک از ماندن در کنار شخص دیگر منصرف شود. هر چه سریع تر از فرزند خود خداحافظی کرده و بروید.

4- حتما سر قول خود مانده و در همان ساعتی که به او قول داده اید، به خانه برگردید. در این صورت به شما اعتماد می کند و از تنها ماندن نمی ترسد. به تدریج اضطراب جدایی در او از بین می رود.

روش های درمان اضطراب جدایی در کودکاندرمان اضطراب جدایی تحت نظر کلینیک رویا

اضطراب جدایی نوعی اختلال است که در عمده کودکان رخ داده و جالب است دبانید که تحقیقات نشان می دهد که در حال افزایش است. این نوع اختلال باید در همان سنین کودکی درمان شوند در غیر این صورت در وجود کودک شما ریشه کرده و این ترس تا بزرگسالی با او همراه خواهد بود. از سویی دیگر شما والدین عزیز می دانید که کودکی که با اضطراب جدایی رشد کرده است، چه آینده ای را در پیش روی دارد؟ شما پدر و مادر عزیز که متوجه شده اید فرزندتان این مشکل را دارد، حتما باید از مشاور کمک بگیرید تا فرزند شما هر چه زودتر از این اختلال راحت شود قبل از اینکه شرایط او حاد گردد.

شما می توانید از متخصصین ما در کلینیک مشاوره در غرب تهران (کلینیک رویا در اکباتان) درخواست کمک کنید. ما دوره های آموزشی را برای شما والدین و البته فرزندتان برگزار می کنیم و با جلسات روانکاوی سعی می کنند این ترس را در وجود کودک به ریشه ای از بین ببرند.

روانشناسی کودک و نوجوانروانکاویمشاوره خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *